Magister Dixit – Maze of Thousand Ways

Magister Dixit – Maze of Thousand Ways
PRC Music, 2013

Canada staat hoog aangeschreven binnen de black metal scene. Meestal zijn het dan ijzige treurliederen en emotionele treffers die op je afkomen, maar het kan blijkbaar ook anders. Magister Dixit staat voor ‘de meester zei’, en in dit geval zei hij tegen dit viertal dat ze melodische black moesten maken met flink wat diversiteit in de opbouw. Dit is inmiddels hun vierde langspeler, maar wel de eerste die onze kanten bereikt.

Diversiteit staat daarom niet steeds garant voor kwaliteit. Het grootste probleem met deze heren is dat het allemaal erg moeilijk te volgen is en wordt niet beter na een aantal luisterbeurten. Met Maze of Thousand Ways knalt de band haast van begin tot einde door, met uitzondering van de enkele akoestische en semi-akoestische rustpunten die niet slecht, maar ook zeker niet opvallend goed gebracht zijn. Misschien doen die momenten wat denken aan het oudere Satyricon-werk, maar de rest van dit melodieus materiaal doet me dan eerder denken aan het Nemesis Divina-tijdperk brengen, misschien met wat Naglfar of Nokturnal Mortum mee in de blender, maar dan op verkeerde manier gebracht. Gitaarpartijen worden knallend gepresenteerd maar kwakkelen alle richtingen uit waardoor de houvast en voeling met deze muziek al snel verdwijnt. Plots komt er dan even een ongecontroleerd thrash-momentje of een fase waar er even wat gas terug genomen wordt, maar het blijft vooral bij over-symfonisch spul met een overdreven pak theater en wat gevoelloze zang erop. Graag wat meer van die sfeervolle, middeleeuwse breaks als het leuke Witchunting By The River, maar let wel even op de spelling in het vervolg.

Deze band mag nodig werk maken van een muzikaal concept. Eigenlijk zet je deze plaat op en weet je al meteen hoe ze zal eindigen zonder dat je echt veel zal missen. Daarnaast tonen de heren dat ze flink kunnen rammen, al werkt die snaredrum verdraaid op mijn zenuwen. De structuur ter zijde laten en de goede zaken eruit filteren, dan vind je misschien de weg nog uit dit doolhof.

Magister Dixit - Maze of Thousand Ways

1. Sinister World of Dementia
  2. Maze of Thousand Ways