Robin Trower – Roots And Branches

Robin Trower – Roots And Branches
Manhaton Records, 2013

Voor de liefhebbers van de bluesrock heb ik hier toch echt een waar pareltje gevonden om te beschrijven. De mensen die, net als ik, de vijftig ruim gepasseerd zijn schuiven wellicht al wat meer naar het puntje van de stoel bij het lezen van de naam Robin Trower. Voor diegenen bij wie die naam geen lichtje doet branden zal ik in het kort hieronder de doopceel van de man lichten. In ieder geval ligt hier een cd in de speler die er mag zijn. Fraai gespeeld, gezongen en geproduceerd en voornamelijk gevuld met op geheel eigen wijze bewerkte covers, aangevuld met wat eigen nummers in dezelfde stijl.

Robin Trower was als gitarist één van de oorspronkelijke leden van de befaamde band Procol Harum en verliet al in het begin van de zeventiger jaren de band om zijn eigen weg te gaan volgen, compromisloos als altijd. Na het verlaten van Procol Harum startte hij dus een solocarrière. Met grote regelmaat werden albums uitgebracht en werd er opgetreden met bands in wisselende samenstelling. Daarin stond de blues en het met wat Hendrix-achtige trekjes doorspekte gitaarspel centraal. Het grote succes van zijn eerste soloalbums werd nooit meer geëvenaard, maar toch bleef hij met regelmaat zijn werk in de winkels brengen en bleef de kwaliteit van het geleverde altijd hoog.

Roots And Branches is de opvolger van het in 2010 uitgebrachte The Playful Heart. Het grote verschil met dat album is dat op deze nieuweling veel minder werk van eigen hand mag worden verwelkomd. Normaal gesproken ben ik geen liefhebber van covers, maar voor het werk van Trower maak ik graag een uitzondering. Van ieder bekend nummer weet hij een meeslepende bluesversie te maken met geheel eigen arrangementen en zo wordt zelfs een uitgekauwd nummer als Hounddog een heerlijk melancholisch meesterwerkje

Echte uitschieters zijn er niet, niet in hoogte en niet in de diepte, alles is van constant hoge kwaliteit. Jawel, we hebben het allemaal al eens gehoord en vernieuwend is het ook zeker niet. De hoge kwaliteit en het lekkere warme muzikale bad waarin je gedompeld wordt maken dat echter helemaal goed en het is een fijne afwisseling bij al het muzikale geweld dat hier dagelijks voorbij komt. Liefhebbers kunnen dan ook met een gerust hart tot aanschaf over gaan.

Robin Trower

1. Hounddog
  2. The Thrill Is Gone