Owl – You Are the Moon, I Am the Night

Owl – You Are the Moon, I Am the Night
Zeitgeister Music, 2013

De Duitser Christian Kolf is actief in een stuk of wat progressieve death/doom-bands, maar in Owl kan hij zich volledig uitleven als componist, gitarist en zanger. Samen met drummer Patrick Schroeder en gelegenheidsbassist Markus Siegenhort deelt hij een voorliefde voor lange nummers en de jaren negentig.

De muziek van Owl is immers ooit progressief geweest, maar klinkt nu heerlijk old school, met logge doomriffs, snelle melodeath-roffels en hese deathgrunts. De productie (een pak beter dan de vorige van Owl) versterkt dit verder, alles klinkt een beetje wollig, wat wonderen doet voor de sfeer. In de negentien minuten die opener You Are the Moon, I Am the Night lang is, krijg je alles wat je van dit genre mag verwachten. Een melodische lead, een drummer die op de achtergrond blijft met een occasionele dubbele basdrum tussendoor. De trage stukken, de snellere stukken, alles is met kunde uitgevoerd en klinkt als een heerlijke retrotrip. De cd bevat nog twee gelijkaardige stukken(Sombre Cortile is een kort tussenstukje) van om en bij het kwartier, die de old school doom/death-fans zullen blijven boeien.

Soms gaat Owl wel de mist in. De intro op Clouds of the Mourning Spring had gerust een paar minuten korter gemogen, de outro op You Are the Moon, I Am the Night is ook niet geweldig. Maar de grootste teleurstelling is het laatste nummer. Levitating into Elysium is een totaal overbodig kwartier, een soort ambient nummer dat nooit lijkt te beginnen. Eerder een slaapliedje dan echte muziek. Echt zonde, want zo wordt een uitstekende plaat toch voor een stuk overbodig gemaakt, en wordt de score hier onderaan toch licht naar beneden getrokken.

Owl – You Are the Moon, I Am the Night

1. You Are the Moon, I Am the Night
  2. Clouds of the Mourning Spring