Megadeth, Black Bone in Groningen

Megadeth, Black Bone, 26 mei 2013
De Oosterpoort, Groningen

Megadeth trad wel vaker op in Nederland, maar nog nooit in mijn favoriete stad van Nederland, Groningen. Dat gegeven en het feit dat Mustaine en co. snel met nieuw plaatwerk komen was voor mij voldoende reden om namens Zware Metalen richting Groningen te reizen.

megalogo

De grote zaal van de Oosterpoort was het decor waar één van de eerste optredens van de Europese tour van Megadeth plaatsvond. Een zaal die nog niet veel metal-acts heeft mogen herbergen (althans dit staat hier niet standaard op de kaart), maar naar het zich laat aanzien brengt de Oosterpoort daar deze zomer verandering in. Als voorafje krijgen de bezoekers, naast DJ Wokkel die het publiek in de foyer met klassiekers verwent, de jonge honden van Black Bone voor de kiezen. Dit Nederlandse trio zorgt voor een aardige sfeer met redelijk standaard rock. Zanger/gitarist Steef heeft totaal geen schroom en het nuchtere publiek vindt het allemaal prima. Meermalen doet Steef een appèl naar de mooie vrouwen in de zaal, maar die heb ik niet kunnen ontwaren. Het zal er wel bij horen.

Rond de klok van negen is het dan tijd voor de hoofdact. Voorzien van drie visuele schermen ter ondersteuning van de podiumact trapt Megadeth af met Trust. Wat opvalt is dat het geluid ontzettend beroerd is, iets wat de band wel vaker overkomt. Pas vanaf Countdown To Extinction wordt dat beter, maar dan hebben we al vier nummers, waaronder het nieuwe Kingmaker gehad.

megaband

Mustaine is in prima humeur en het publiek kan dat prima waarderen. Omdat de band Nederland heeft overgeslagen tijdens het 20 jarig jublieum van Countdown To Extinction komen van dat album liefst vijf tracks voorbij. Buiten het titelnummer wordt Peace Sells ….. But Who’s Bying, het debuut (dus geen Mechanix) en So Far, So Good … So What? overgeslagen. De nadruk vanavond ligt dan ook op de albums uit het midden van de jaren ’90. Naast het eerdergenoemde Kingmaker komt van de nieuw te verschijnen plaat Super Collider ook nog eens het titelnummer langs. Het zijn beide nummers die niet kunnen overtuigen en doen het ergste vrezen voor de reacties op studioalbum nummer 14.

Rond de klok van half 11 is de koek alweer op in Groningen. Met Holy Wars …. The Punishment Due krijgen we een lekkere uitsmijter. Eentje die maskeert dat Megadeth, getuige ook de setlist, een band is geworden die teert op het verleden. Het is dan ook niet heel onlogisch dat het live repertoire daar, ook vanavond, keurig op wordt afgestemd. Ik heb het even nagekeken, maar ongeveer tweederde van de set van Megadeth in 1999 (voorprogramma van Iron Maiden) passeert vanavond de revue. Maar goed. Neemt niet weg dat Megadeth anno 2013, op de planken, nog steeds garant staat voor een prima avondje thrash metal.

Setlist Megadeth

1. Prince of Darkness (intro)
  2. Trust