Lychgate – Lychgate

Lychgate – Lychgate
Mordgrimm Records, 2013

Daar zat ik dan als argeloze reviewer. Lychgate? Nooit van gehoord. Promoblaadje niet gelezen, gewoon op play duwen. Toen hij klaar was met spelen, nog eens op play duwen. Einde tweede luisterbeurt, nog eens op play duwen. En zo ging het de ganse avond door. Beetje bij beetje proberen te ontrafelen wie dit kon zijn. Nieuwelingen? Dat was onmogelijk.

Nieuwelingen zijn het zeker niet. Dit gezelschap bestaat uit leden en ex-leden van Lunar Aurora, Esoteric, Omega Centauri en The One… echt waar. Ze spelen black metal van een ongelofelijk hoog niveau. Vocalist Greg Chandler van Esoteric is een fenomeen en hij neemt zijn genialiteit mee in Lychgate. De Duitse bassist Aran (ex-Trist en Lunar Aurora) strooit deviante ritmes rond als asregens vol occulte vibes. Vortigern zorgt voor de geluidsdraperieën op de achtergrond, vortexen van sacrale en kosmische klanken, ronduit begeesterend zonder ooit te overheersen. Drummer Tom Vallely is misschien de minst bekende, maar zeker geen zwakke schakel. De breuklijnen en zijn eigenzinnige stijl brengt suspense met heel veel originele opbouwende ritmes, zonder in overdrive te gaan of extreem strak te klinken. Met dit gezelschap kun je al raden dat de nummers behoorlijk fascinerend zijn.

En dan zijn er nog de invloeden die het nog aanlokkelijker kunnen doen klinken. Het Blut Aus Nord-gitaarwerk van Memoria Vetusta II, de Emperor-gitaarlijnen die doen denken aan In the Nightside Eclipse, de melodieën à la Nazxul en Katatonia (When Scorn Can Scourge No More). Een nummer als Triumphalism laat horen waarover ik het hier heb. Uiterst zelden heb ik een band zo dicht de originele meesterwerken in de black metal geschiedenis horen benaderen zonder ook maar even copieus te klinken. Het is een geschenk voor iemand als mij, die zweert bij alles en iedereen die hiervoor werd opgenoemd. Vernietigend sterk. Samen met landgenoten Abyssal zal dit strijden om de topposities in de jaarlijst. Instant classic heten ze zoiets. This is my kinda music. Mooie hoes ook van Manuel Tinnemans, maakt het helemaal af.

Lychgate

1. The Inception
  2. Resentment