Corners Of Sanctuary – Harlequin

Corners Of Sanctuary – Harlequin
Eigen beheer, 2013

Het Amerikaanse Corners Of Sanctuary bestaat uit drie muzikanten die eerder in Seekers zaten en in 1990 een single en een ep uitbrachten. Wat ze in de tussentijd hebben gedaan weet ik niet, maar 2012 was blijkbaar een productief jaar want toen brachten deze Amerikanen twee ep’s en een cd uit. De muziek van Corners Of Sanctuary is mid-tempo rock met raakvlakken aan NWOBHM. Wat opvalt is dat de drummer de vocalen voor zijn rekening neemt. Dat zie je niet vaak en wekt de nieuwsgierigheid.

Misschien had ik na het lezen van de biografie te hoge verwachtingen. Het kan ook zijn dat het combineren van zingen en drummen ten koste gaat van één van beide. Er is natuurlijk een reden voor dat er weinig zingende drummers zijn. Feit is dat Harlequin me op veel fronten tegenvalt. Hoewel de songs soms vragen om een dubbele bass-passage wordt dit nergens toegepast. Ook de met galm overgoten zanglijnen zijn verre van boeiend. Tekstueel is het eveneens onder de maat. Het lijkt alsof dit het sluitstuk was bij het schrijven en er onder tijdsdruk nog snel wat woorden op papier gezet moesten worden.

Productioneel gezien klinkt het allemaal te dunnetjes en doordat Corners Of Sanctuary in de nummers teveel in herhaling valt en te lang voortborduurt op vrij middelmatige ideeën weet je als luisteraar vaak al aan het begin van een nummer welke kant het opgaat en wat er verderop in het nummer gaat gebeuren. Crying Angel – Renee’s Song is in dat opzicht een dieptepunt. Het wordt nergens spannend en dat mag van een band die zegt heavy/power metal te maken wel worden verwacht.

Dit is een release die de middelmaat niet overstijgt. Harlequin heeft heus wel zijn momentjes. Dream Seeker of Helloquin vallen op door bij vlagen interessant gitaarwerk maar zij kunnen het niveau van deze cd niet redden.

Corners Of Sanctuary – Harlequin

1. No Need For Introduction
  2. Lost In A Dream