Atrocity – Okkult

Atrocity – Okkult
Napalm Records, 2013

De discografie van het Duitse Atrocity leest na twintig jaar als een sketch van Monty Python waarbij John Cleese na elk album komt melden dat het tijd is voor “something completely different.” Ooit begonnen als technische death metalband, bracht de groep door de jaren gothic/industrial platen (Blut), eighties coverplaten Werk 80 I en II) en als laatste zelfs een folkalbum (After the Storm) uit. Okkult is dan weer, na de komst van de Nederlanders Sander van der Meer en Joris Nijenhuis, een redelijk eenvoudige death ’n roll plaat geworden. Is de cirkel na twintig jaar eindelijk rond?

Niet bepaald. Waar Hallucinations destijds als concept-plaat veel indruk maakte met gewaagde teksten en technische muziek, krijgen we in 2013 een album boordevol metal-clichés. Oninteressant artwork en songtittels die gaan van weinig origineel (Haunted by Demons) tot lachwekkend (Death by Metal…). Gelukkig zijn ze betere muzikanten dan tekstschrijvers.

Okkult wisselt keyboards en een vrouwenkoortje af met riff-festijnen die heel sterk aan Unleashed doen denken. Death by Metal bijvoorbeeld, had even goed op Odalheim kunnen staan. In March of the Undying voegt het keyboard en het vrouwenkoor dan weer wat epiek in de mix, dit is één van de aanraders. Dit patroon wordt door het grootste deel van het album gevolgd, maar naar het einde toe gaat Atrocity toch een beetje variëren. Satan’s Braut doet geweldig aan Rammstein denken, en niet alleen omdat het in het Duits is en in When Empires Fall to Dust gaat het weer de epische toer op. Met 54 minuten was het te denken dat er wat variatie zou zijn.

Okkult is een aardig album, maar de vraag is wie hier op zit te wachten. Fans van de band zijn al zoveel gewoon dat dit misschien wat te flauw gaat zijn en death ’n roll fans weten vast betere bands te vinden. Voor Atrocity is dit echter meer dan een tussendoortje. Via hun site kunnen fans op schattenjacht, op zoek naar enkele volstrekt unieke bonus-nummers. Origineel is het beslist, zeker in vergelijking met dit album.

Atrocity - Okkult

1. Pandaemonium
  2. Death by Metal