Small Jackets – IV

Small Jackets – IV
Transubstans Records, 2013

Het staal als een paal boven water: komt het van Transubstans Records dan is het goed. Deze keer is het echter wel iets minder psychedelisch dan verwacht wordt van het kwaliteitslabel. Small Jackets komt uit Italië en presenteert een vierde langspeler met originele titel. Pure rock ‘n’ roll, maar met een duidelijke meerwaarde waardoor deze veertig minuten gewoon voorbij vliegen. Ze deelden het podium onder andere al met Motörhead en werkten samen met de heren van The Hellacopters en het mag gerust gezegd worden dat je de meerwaarde van dit materiaal op dat niveau mag gaan zoeken.

Eigenlijk is het meteen al raak met de intro Bridgehead waarin de gitaristen het niet kunnen laten om hun blitse gitaarwerk op een gepeperde drive te plaatsen. Met Ball ’N Chain wordt het plaatje vervolledigd met een rollende en heerlijk klinkende baslijn die ook flink meeklinkt tot op het einde. Eindelijk weer eens een band waarbij het allemaal niet zo mechanisch klinkt, maar de gitaarpartijen op schitterende wijze door elkaar vloeien en hier en daar met wat effecten er een ander sfeertje aan geven. Ook de drum durft hier en daar wel eens voor een totale breuk te zorgen en de baslijn is er eindelijk ook eens ééntje die niet constant de gitaarpartijen volgt. Tot slot ook nog lof voor het denken buiten de lijntjes bij deze rockers. Het einde van Ball ’N Chain brengt bijvoorbeeld wat flippende symfonie teweeg die wat aan The Doors doet denken en ook het complexe samenspel op Trouble Blues klinkt machtig. Neem je er Wanderlust bij dan krijg je er plots een erg verzorgde poprocktrack bij met een melig en warm kantje. Take it or leave it, maar je kan niet ontkennen dat het verdraaid goed blijft klinken.

Als je het mij vraagt de rock ‘n’ roll-revelatie van dit voorjaar. Wil je deze band echt op haar best, dan neem je Black Beauty erbij. Zet vervolgens het volume een pak harder en geniet er maar van. Vooral de dramatische opbouw halverwege maakt dat ik deze band echt wel eens live wil meepikken. Verplichte kost voor elke hardrockfan.

Small Jackets - IV

1. Bridgehead
  2. Ball ‘N Chain