Nergard – Memorial For A Wish

Nergard – Memorial For A Wish
Battlegod Productions, 2013

De nieuwste has-to-be-heavy-metal-sensatie uit Noorwegen (het is de band van Andreas Nergård) is eigenlijk internationaal en kent een pak middelgrote namen. De grootste naam is Ralf Scheepers (Primal Fear en ex-Gamma Ray) die nu en dan zingt op deze plaat. Naast hem zijn ook een Mike Vescera (Yngwie Malmsteen, Loudness) te horen, een Nils K. Rue (Pagans Mind) en vele anderen. Het album heet Memorial For A Wish. Het is een conceptalbum dat handelt over een Ier die eind 19de eeuw veroordeeld wordt voor een brutale inbraak die hij niet gepleegd heeft (dat zeggen ze allemaal…). Na twintig jaar achter de tralies probeert hij zijn leven terug op te pakken, maar het gaat van kwaad tot erger. Zelfmoord lijkt de enige uitweg. Dat is het ook.

Het wordt al heel erg snel duidelijk wat de Noor in kwestie voor ogen had wanneer hij startte met Nergard. De Avantasia-liefhebber wou een eigen verhaal vertellen, een verhaal dat deels muzikaal tot leven komt, ergens tussen musical en opera in. Toch krijgt het vooral op vocaal gebied de desbetreffende vorm. Soms heel intiem en breekbaar, soms ook met grootse bombast en met een overdaad aan theatraliteit. De vele zangers maken er een bijna Amerikaans schouwspel van, met net genoeg prog om het onderhoudend te maken (leuke solo’s en vooraanstaande basgitaar-arbeid). Dat is nodig ook, want eigenlijk is het een luisterplaatje met verschillende episodes die op zich weinig indruk maken. Dit valt dan ook alleen maar aan te raden aan mensen die de tijd nemen om intensief naar een album te luisteren zoals ze een film zouden bekijken. Herken je jezelf hierin dan is dit heavy werkstuk misschien wel iets voor jou.

Nergard - Nergard Nergard

1. Twenty Years In Hell
  2. A Question Of God