Queens Of The Stone Age – …Like Clockwork

Matador Records, 2013

Weinig albums kennen van te voren al zo’n hype als dit nieuwste werkje van Queens Of The Stone Age. Bijna alle details werden langzaam en al lang van te voren bekendgemaakt. De samenwerking bijvoorbeeld met Elton John, de terugkeer van Dave Grohl op de drumkruk en Alain Johannes, Alex Turner, Mark Lanegan en Trent Reznor die een duit in het zakje doen. Veel van deze namen hebben we op eerdere albums of op de compilaties van The Desert Sessions al eens zien langskomen.

Maar de uiteindelijke vraag blijft natuurlijk, hoe pakt dit allemaal uit? We hebben met My God Is The Sun uiteraard al een eerste voorproefje kunnen krijgen. Dit nummer is al vaak genoeg op de radio langsgekomen. Ik kan op voorhand de liefhebbers al geruststellen, het is weer een echt QOTSA-album geworden. Het tipt niet meer aan de intensiteit van Songs For The Deaf maar de garage rock-elementen van Era Vulgaris zijn weer naar de achtergrond verdrongen.

Over het gehele album is het allemaal net wat gelikter en rustiger geworden maar toch weet de band ook nog lekker dampende riffs uit de hoed te toveren. Gelijk op opener Keep Your Eyes Peeled maar ook op Smooth Sailing komt dit heerlijk lome gitaargevoel goed terug. Dampende stoner waar de band zijn handelsmerk van heeft gemaakt. Maar dat er in de tijd andere invloeden doorgesijpeld zijn is ook duidelijk, nummers als The Vampyre Of Time And Memory en het duet met Trent Renor, Kylopsia kennen bijna Beatlesque elementen waarvan de laatste ook deels van de hand van Alex Turner is. En dan hebben we, wat mij betreft, nog één van de hoogtepunten van het album, het nummer If I Had A Tail met een heerlijk refrein dat uitnodigt tot meebrullen en waar bijna alle gastartiesten hun stem voor lenen. Ook Fairweather Friends is een nummer waarop bijna iedereen meedoet, en het meest bijzondere ervan is dat dat niet eens direct opvalt omdat het zo herkenbaar is gebleven.

En uiteindelijk weet Joshua Homme het zo toch weer te flikken. Samen met al zijn muzikale vrienden weet hij er weer een plaat uit te persen die weer typisch Queens Of The Stone Age is en waar al de bijdragen in dienst staan van goede nummers.

qotsa 200

1. Keep Your Eyes Peeled
  2. I Sat by The Ocean