A Cosmic Trail – II: Mistral

A Cosmic Trail – II: Mistral
Pure Prog Records, 2013

Het debuut The Outer Planes heb ik drie jaar terug gemist, maar ik ben behoorlijk enthousiast dat het vervolg van de Duitse progrockers nu toch deze kant opgestuurd is. II: Mistral kreeg deze muzikale reis van pakweg drie kwartier lang als titel mee en eigenlijk is het bijzonder moeilijk hier wat op te plakken, buiten het feit dat dit alles instrumentaal is dan.

A Cosmic Trail brengt het nergens eigenlijk echt te druk, maar moet je ervaren als een verhaal dat zich stelselmatig opbouwt met daarin een complexe schoonheid die zich langzaam maar zeker ontpopt. Dat gebeurt in een wisselwerking met erg rustige klanken op piano of gitaar of met een zachte synth-ondersteuning waar dan gevoelsmatig op wordt ingegaan met melodische uitspattingen die haarfijn worden afgewerkt en van een pak technisch kunde getuigen. Thwart Progress doet me aanvankelijk met de jazzy opbouw zelfs lichtjes denken aan het spel dat Opeth bracht met de laatste plaat, maar A Cosmic Trail maakt er gaandeweg volledig haar eigen ding van met wat groovy metalgolven en tintelende postrocklijnen.

Die twee songs tonen aan wat mogelijk is binnen deze band en soms klinkt het allemaal zo verdraaid mooi als op het einde van Mistral I of A Ghostly Whisper of gewoon op de ganse songs In Ertia en Mistral II waarin verdraaid mooie melodieën afwisselen met metalcreativiteit. Dat is ook het punt waar A Cosmic Trail zal vallen of staan bij de meesten, want deze band brengt het ongeacht de haarfijne melodieën en beeldschone stiltes absoluut niet makkelijk. Soms is die opbouw goed te volgen, maar het metalaspect breekt naar mijn gevoel nog net iets te fel met het luchtige van deze band. Andere luisteraars zullen zich in die momenten van chaos dan weer optimaal amuseren.

Akoestische momenten, sludgy of groovy metalgolven, jazzdeuntjes en elektronische sfeerscheppers. Het zit er bij deze Duitsers allemaal in. II: Mistral is een buitengewoon verhaal geworden waar je met plezier in verzeild zult geraken, al moet je het erbij nemen dat je soms wel eens even de weg durft kwijt te geraken.

A Cosmic Trail - II: Mistral

1. Calm (Intro)
  2. Mistral I