John Fogerty – Wrote A Song For Everyone

Vanguard Records, 2013

Het boegbeeld van de befaamde swampbandklassieker CCR is duidelijk nog springlevend. De man heeft net een nieuwe plaat klaargestoomd en heeft die in alle gekheid nog eens opgestuurd naar ons adres. Wellicht heeft dat wat te maken met de opener die dan ietsje harder klinkt, maar voor rocklegendes maakt Zware Metalen met plezier eens een uitzondering. Bovendien is dit muziek die gewoon blijft leven, of je nu een geboren en getogen hardrocker of metalfanaat bent of niet.

Wrote A Song For Everyone is een nieuwe plaat, maar grote jongens als John Fogerty doen het al lang niet meer met volledig nieuw materiaal. De man in kwestie had meer zin om met een boel bekende mensen als Kid Rock, Bob Seger en de heren van Foo Fighters wat oude CCR-koeien uit de sloot te trekken. Altijd leuk, al is die Fortunate Son naar mijn gevoel een draak van een song geworden en kan niets tippen aan de stoffige charme van de originele band. De twee nieuwkomers op deze plaat zijn Mystic Highway en Train of Fools, die je herkent doordat Fogerty het hier eens niet in duet doet. Meer country in de eerste song en wat meer blues in de tweede, maar dit is een sound en een concept dat nooit zal veranderen. De stem van de man, ook al wordt ze een dagje ouder, blijft ook die typische klank behouden waardoor dit alles toch wat nostalgisch blijft aanvoelen.

Rolling Stone geeft de plaat de volle vijf sterren, maar bij ons is het nog steeds de gewoonte om heruitgebracht materiaal geen cijfer mee te geven. Moest dat wel het geval zijn dan scoort dit materiaal goed, maar toch laat het me ergens achter met een gewrongen gevoel. Sommige duetten kunnen me echt gestolen worden en doen afbreuk aan het origineel, terwijl andere songs dan weer een mooie meerwaarde bevatten zoals Who’ll Stop The Rain met Bob Seger en Have You Ever Seen The Rain met legende Alan Jackson. Van de nieuwe tracks is vooral Mystic Highway uiterst mooi gebracht, wat getuigt van het feit dat deze man nog lang niet afgeschreven is. Een plaat die de fans van de man in huis zullen halen, maar misschien ook wel eentje die de fans van de authentieke songs wat zal afschrikken.

John Fogerty - Wrote A Song For Everyone

1. Fortunate Son (With Foo Fighters)
  2. Almost Saturday Night (With Keith Urban)