Bullet for my Valentine – Temper Temper

Bullet for my Valentine – Temper Temper
RCA Records, 2013

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik mis het beetje ‘emo’ in de muziek van Bullet for my Valentine. Al een aantal jaren is het geluid van deze band aan het verschuiven van de emo-kant van de metalcore naar de meer thrashy kant en zoals bij elke stilistische verandering die een band doormaakt, zijn ook hier de meningen sterk verdeeld.

Op Scream Aim Fire vond ik de nieuwe stijl van de heren nog wel geslaagd, het was hen gelukt om zich een volwassener geluid aan te meten, zonder de emotie uit het oog te verliezen. Bij het maken van Temper Temper leek het maken van zoveel mogelijk winst echter belangrijker dan het neerzetten van een goede plaat. Er worden vrijwel geen risico’s genomen en zo eindigen we met een cd gevuld met 12 degelijke, maar weinig bijzondere tracks.

Het nieuwe geluid van Bullet for my Valentine wordt vaak vergeleken met Metallica. Die vergelijking klopt volgens mij wel, maar in dit geval is dat niet bepaald een compliment. Net als Metallica is ook Bullet for my Valentine veel minder interessant geworden na het bereiken van het grote publiek en met Tears Don’t Fall pt. 2 nemen ze zelfs de gewoonte om voort te borduren op het succes van oude hits over.

Temper Temper bevat zeer degelijke metalcore, maar helaas wordt het ook nooit meer dan dat. Erger nog is misschien wel het feit dat het ook niet meer echt als Bullet for my Valentine voelt. De verstokte fans hebben deze waarschijnlijk op de dag van de release al gekocht, het overige publiek kan deze gerust laten liggen. Intussen zet ik The Poison nog eens op, terwijl ik terugdenk aan betere dagen.

Bullet for my Valentine - Temper Temper

1. Breaking Point
  2. Truth Hurts