Herd Of Instinct – Conjure

Herd Of Instinct – Conjure
Firepool Records, 2013

Het tweede album van deze band die louter instrumentale muziek maakt. De futuristisch en tegelijkertijd old school klinkende progressieve rock vormt een compilatie van allerlei invloeden waarin ook bijvoorbeeld avant-garde jazz en wereldmuziek niet worden geschuwd. Op het debuutalbum uit 2011 verleenden muzikanten uit de band van onder andere Peter Gabriel en Porcupine Tree al hun medewerking en met een bak vol sessiemuzikanten is ook aan dit tweede studioalbum gewerkt.

Sommige nummers zijn nogal een vreemde gewaarwording, zoals het nummer Alice Krige Pt.1 dat grotendeels gedragen wordt door een fluitsymfonie. Stukken hiervan lijk ik rechtstreeks te herkennen uit een Efteling-attractie (wat deze Amerikanen natuurlijk ook niet konden weten). Dat het wereldse en culturele aspect niet geschuwd wordt, blijkt uit de intro van het opvolgende nummer, waarin allerhande percussie de track in beslag neemt. De soms wat vreemd geplaatste elektronica geeft de muziek een sfeertje uit vroegere sciencefiction of low budget horrorfilms.

Het is niet de meest standaard instrumentale progressieve muziek. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de twaalf tracks onderling ook te weinig van elkaar verschillen om er absolute hoogtepunten uit te vissen. Halverwege het album heb je alles wel gehoord en persoonlijk weet ik niet goed wat ik er verder mee aan moet. Het is niet spectaculair genoeg om deze plaat grijs te draaien en eigenlijk is er betere instrumentale progrock te verkrijgen. Neemt niet weg dat de muziek goed in elkaar steekt en van goede kwaliteit is, gemaakt door kwalitatief goede muzikanten. Het ontbreekt alleen een beetje aan de ‘WOW- factor’.

Herd Of Instinct – Conjure

1. Praxis
  2. Dead Leaf Echo