Steve Lukather – Transition

Steve Lukather – Transition
Mascot Records, 2013

Een man met een indrukwekkende carrière, die Steve. Zanger, gitarist, arrangeur en producer van Toto, sinds 1989 een solocarrière en gastmuzikant op meer dan 1500 albums. Na 31 jaar stapte de beste man uit Toto maar zal dit jaar vanwege het 35 jarig bestaan van die band ook weer samen met hen optreden. Daarnaast dus nog tijd gevonden voor zijn nieuwe soloalbum.

Steve Lukather heeft verschillende onderscheidingen gewonnen voor zijn bijdrage in de ontwikkeling van de elektrische gitaar in de muziek. Op deze nieuwe release heeft hij zijn gitaarspel toch lekker organisch en simpel gehouden, ambitie om hardere virtuoze muziek te maken heeft de beste man niet. De negen tracks komen recht uit het hart, gebaseerd op zijn eigen overpeinzingen na vele hoogte- en dieptepunten in zijn ontmoetingen met mensen en gebeurtenissen in zijn leven.

Rustig kabbelende sleazy rock met, hoe kan het ook anders, in elk nummer de ruimte voor uitspattingen op zijn gitaar. Scheurende solo’s (helaas wel eens eindigend in een fade-out) en vele effecten over de gitaar worden afgewisseld met melodische passages waarin ook pianospel en meerstemmige zang voorkomt. De tracks hebben over het algemeen een duidelijke opbouw van couplet naar refrein en vice versa maar zijn nét niet geschikt voor ieder publiek. Hoewel de productie erg sterk en gelikt is, moet je toch al wel fan zijn van bijvoorbeeld Toto, Gary Moore en Pink Floyd om de liedjes op Transition te kunnen waarderen. Kwaliteit alom in ieder geval, maar hoe kan het ook anders met een man van zijn kaliber.

Steve Lukather – Transition

1. Judgement Day
  2. Creep Motel