Surgeon – Chemical Reign

Surgeon – Chemical Reign
Eigen beheer, 2013

Een album dat alle kanten op vliegt qua genres, maar toch één geheel vormt. Invloeden uit zowel de doom en progressieve metal, als een intro (Chemical Reign) die van (nieuwere) Cradle Of Filth had kunnen zijn. Het trio uit Philadelphia dat Surgeon vormt richt zich in ieder geval niet volledig op één stijl. Chemical Reign is de tweede studioplaat.

Cleane zang dan weer wel, bovenop de melodisch bombastische metal. Het bombastische zit hem niet zozeer in het gebruik van complete orkestraties, maar wel in het volle overdonderende geluid. Consistente dubbele basdrums met daaroverheen dikke gitaarpartijen, gespeeld door het vrouwelijke lid van dit trio, in de sfeer van progressieve heavy doom. Echter, het duurt even voor het album goed op gang komt. De tweede helft van de schijf bevat betere tracks dan de eerste helft, maar onduidelijk is of het een album is om op uit je plaat te gaan of gewoonweg naar te luisteren. Het geheel mist iets waar ik de vinger niet op kan leggen, maar ook afwisseling in de composities was een fijne toevoeging geweest. De aandacht is dan ook moeilijk vast te houden na het eerste handjevol nummers. Afsluiter Waves heeft in ieder geval een sterker doomsfeertje dan bij de rest van de tracks waar deze invloed überhaupt om de hoek komt kijken.

Aan het einde van het album mogen we concluderen dat het geen enorm sterk plaatje is, ondanks de verschillende invloeden en het krachtige geluid. De beste tracks vinden we in Animal en Hamburger Factory. Op sommige momenten is de cleane zang van Sean Bolton een factor die begint te vervelen en zijn de instrumentale passages beter aan te horen. Echte originaliteit vinden we ook niet helaas.

Surgeon – Chemical Reign

1. The Creeple
  2. Watching You