Deafheaven – Sunbather

Deafheaven – Sunbather
Deathwish Records, 2013

Sunbather zal ongetwijfeld tongen losmaken in de black metal-wereld, althans onder de puristen. Tot waar reikt de term black metal? Is de muziek van Deafheaven nog rechtstreeks onder die noemer te plaatsen? Of is er teveel shoegaze en post-black metal aanwezig om dit nog tot het zwarte genre te rekenen? Want naast de krijsende vocalen, tremolo gespeelde gitaarfurie en razende drums zijn de tracks op Sunbather ook overgoten met een dikke vette laag atmosfeer en post-rock. Mocht de knalroze cover je al misleid hebben, de muziek is alles behalve een roze wolk.

Black metal of niet, uiteindelijk gaat het erom of de plaat de moeite waard is. In het geval van deze tweede langspeler van de band is dat een feit. Liefhebbers van zowel post-rock als shoegaze en black metal zouden hier hun vingers bij af mogen likken. Vanaf de opener Dream House zit het gehoor in tweestrijd. Ja, ik hoor black metal-gekrijs, ik hoor bekende drumpatronen en dichtgetimmerde gitaarlijnen, maar ik hoor ook meteen die atmosferische spanningsbogen uit de post-rock, de soundscapes die zoveel emotie bij zich dragen, triest en hoopvol, maar anderzijds krachtig als het schouwspel van een opkomende zon. Zonneschijn is natuurlijk niet erg black metal, maar in deze muziek past het gewoon perfect.

Het album van dit viertal uit San Francisco telt zeven tracks waarvan vier titels net aan of over de tien minuten klokken. Aan het einde van de luisterbeurten kan ik in ieder geval concluderen dat er niets mis is met deze release. De intens rauwe schreeuwstrot van George Clarke is ongetwijfeld kapotgeraspt maar heeft mij laten genieten van een heerlijk uurtje. Geen enkel nummer heeft me teleurgesteld, deze combinatie van zéér intense postrockmelodieën met black metal-furie mag mij vaker bekoren.

Deafheaven – Sunbather

1. Dream House
  2. Irresistible