Dark Tranquillity – Construct

Dark Tranquillity – Construct

Century Media Records, 2013

Voorop gesteld: ik heb Dark Tranquillity hoog zitten. En voorgaande releases gingen er dan ook als zoete koek in. Toch heb ik even moeten wennen aan Construct, album nummer tien alweer van deze Zweden die allang geen eenduidige death metal meer maken en dat eigenlijk ook nooit gedaan hebben.

Wat was dan toch die aarzeling die ik had toen ik Construct de eerste paar keer beluisterde. Was het de ‘laid back’-sfeer die over bepaalde nummers (Uniformity bijvoorbeeld) hangt? Was het het gegeven dat er ook veelvuldig ‘clean’ gezongen werd (naast het hiervoor genoemde nummer voornamelijk in tracks als What Only You Know en State Of Trust) of was het de perfecte en daardoor steriel overkomende productie? Waarschijnlijk van alles een beetje, maar Dark Tranquillity is er toch in geslaagd om mij keer op keer de repeatknop van de iPod te doen opzoeken.

Dark Tranquillity is er namelijk in geslaagd de lijn die is ingezet met Fiction en We Are The Void door te trekken zonder in herhaling te vallen en een tiental nummers op te nemen die, weliswaar subtiel worden ondersteund door vernuftige elektronica (Endtime Hearts is wel heel erg wennen maar wat een refrein!), boeien. Ik ontdek de dynamiek van de laatste albums, vermengd met de de melodieën die doen denken aan de beginjaren van de band. Afsluiter None Becoming is onweerstaanbaar.

Construct is een consistent sterke plaat geworden. Eentje waarop de band, en wellicht is dit merkwaardig in relatie tot hetgeen ik in de eerste alinea meldde, toegankelijker klinkt dan ooit. En tegelijkertijd niets aan agressie en overtuigingskracht heeft ingeboet. En daar kunnen voorheen vergelijkbare acts als In Flames een puntje aan zuigen. Dark Tranquillity bewijst met Construct nog jaren mee te kunnen en relevant te zijn. Tegelijkertijd weet men het verleden op een respectvolle wijze te integreren in haar muziek. Wat wil je nog meer? Dark Tranquillity bevestigt zijn status als de ongekroonde koning van de melo-death.

dt

1. For Broken Words
  2. The Science of Noise