Ars Macabra – III

Ars Macabra – III
Odium Records, 2013

Italië en black metal, ben ik de enige die deze combinatie niet kan rijmen? De overvloed aan gladde en over het algemeen erbarmelijk slechte power en progressive metal correspondeert nog wel met mijn beeld van de gemiddelde Italiaanse metalhead, maar de duistere zwartgalligheid die ter grondslag licht aan dit genre zorgt dat ik toch altijd het beeld in mijn hoofd heb van ijzige toendra in het hoge noorden en niet de zonovergoten terrasjes van Rome. Mijn verwachtingen waren van tevoren dus niet bijzonder hoog, maar misschien is dit wel de uitzondering die mij compleet uit het veld weet te slaan en mijn beeld van Italiaanse metal voorgoed doet veranderen.

Ars Macabra brengt ons onder leiding van gitarist Sathor een vorm van black metal die progressieve elementen toevoegt aan een redelijk conservatief geluid. Het merendeel van de nummers bestaat uit de gebruikelijk blastbeats, schelle screams en gitaartremolo’s, maar tussendoor schemert toch een invloed van bands als Blut Aus Nord of misschien een klein beetje Deathspell Omega. Naar mijn smaak had dit nog veel meer gemogen, maar voor de mensen die bovenstaande muziek een beetje te ver vinden afdwalen van de “klassieke” black zou dit best wel eens een mooie middenweg kunnen zijn. De nummers steken in ieder geval goed in elkaar, en de mix weet een mooie balans te vinden tussen modern en old-school waardoor de sfeer behouden blijft zonder dat het lo-fi klinkt. Voor mensen die wel eens wat extra’s in hun black lusten zeker de moeite waard om een keer te checken.

Ars Macabra - III

1. Cursed Paradigm
  2. Fire of Seraphim