Spitfire – Devil’s Dance

Spitfire – Devil’s Dance
Rookies & Kings, 2013

In een klassieke driemansbezetting brengt het Duitse Spitfire zijn debuut uit. Volgens de bijgeleverde biografie werd de band ontdekt toen ze in het voorprogramma van Serum 114 speelden, kregen ze die avond nog een platencontract aangeboden en speelden ze niet lang daarna op de tour van Frei.Wild en Betontod voor in totaal 120.000 mensen. Dit soort spierballentaal zijn we wel gewend van biografieën die door platenlabels zijn gemaakt. Eerst zien en dan geloven, zegt mijn boerenverstand dan gelijk.

Een blik op de titels van de songs doet me even vermoeden dat we hier te maken hebben met een cd vol covers. Schijn bedriegt echter want Devil’s Dance is een cd geworden vol prima rock ‘n’roll. Sptifire bezit de gave om in drie minuten een song te spelen met een kop en een staart, voldoende melodie en een pak energie. Thematisch tapt men uit een clichématig vaatje van snelheid, stoere taal, chicks en oldtime bolides.

De eerste helft van de cd is meer dan dik in orde met Roll The Dice als hoogtepunt tot dan toe. Middels Take My Throne wordt een poging gedaan het tempo omlaag te schroeven en dat haalt de vaart eruit. Als er daarna enkele middelmatige tracks volgen stort de plaat een beetje in en volgt een klein dipje. Het dreigt even saai te worden en als een nachtkaars uit te gaan. Enemy en No Regrets zijn niet de sterkste composities en qua arrangementen is er ook maar zoveel wat je met drie muzikanten kan doen. Gelukkig zijn de laatste drie tracks wel weer in orde en dat zorgt ervoor dat Devil’s Dance op een heel behoorlijke manier afsluit.

Onder de streep is dit, zeker gezien het feit dat we hier met een debuut van doen hebben, een meer dan middelmatige plaat geworden. Er staan uitstekende tracks op die door de sterke melodieën, goede solo’s en meerstemmige zang boven de middelmaat uitsteken.

Spitfire – Devil's Dance

1. Go!
  2. My May