Hate Meditation – Scars

Hate Meditation – Scars
Indie Recordings, 2013

Dit moest gewoon een grote release worden. Wrest op bass, Blake Judd (Nachtmystium) aan de micro, Job Bos (de Nederlander ja) aan de sfeertoetsen. Kan niet verkeerd gaan zou je zo denken. Wijd en breed werden ze al geprezen voor ze één enkele noot gehoord hadden. Tegenreactie Alfvoet stond al klaar jeukende vingers.

Na de plaat veel luisterbeurten gegeven te hebben is alle initiële prikkeling verdwenen en ben ik gekalmeerd. De conclusie is een pak gematigder dan de motivatie om naar Scars te luisteren. Jammer genoeg bevalt mij de plaat namelijk, op een gematigde wijze. Het is allemaal wel leuk hoor. De Emperor– en Lunar Aurora-gitaarsequenties in The Deceiver and the Believer, het gekrakeelde gescream in End Times waar de drums even hard weggemixt werden als de basgitaar op And Justice For All. Dat krijg je natuurlijk met een onbekende drummer die even naam mag maken met koningen in het genre, hij is al lang blij dat hij mag meespelen om zijn naam vervolgens vermeld te zien in het boekje. Ze konden even goed geen drummer gebruikt hebben, als je deze plaat afspeelt in je wagen en je draait even je raam open dan hoor je met full bass en loudness nul komma nul lage tonen, of het is Wrest zijn bas. Ze konden even goed een pc-drum genomen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, Scars is een genietbaar USBM-album, maar het is geen Nachtmystium, Twilight of Leviathan-klasse. Als je er dan toch naar zou willen luisteren, neem dan meteen de uitsmijter, het langgerekte titelnummer, waar Job Bos de drukkende sfeer duidelijk meebepaalde. Met een beetje geluk krijgt hij een groter aandeel op het volgende album van Hate Meditation en kruipt er een drummer achter de kit die niet alleen harder op de vellen slaat maar ook aan de schrijftafel. Please.

Hate Meditation

1. Prelude To Apocalypse
  2. The Deceiver and the Believer