Eve’s Fall – From Here On

Eve’s Fall – From Here On
Eigen beheer, 2013

Wat doe je als je niet onverdienstelijk in de Soundmixshow je idolen van Within Temptation hebt geïmiteerd en de laatste release van deze band tegenvalt? Je richt gewoon je eigen band op, geeft die een semi-mystieke naam met religieus tintje en neemt een cd op. Of het werkelijk zo gegaan is weet ik net zomin als de argeloze luisteraar. Feit is wel dat er een aantal opvallende overeenkomsten isf tussen Within Temptation en Eve’s Fall met als belangrijke blikvanger Liesbeth Cordia die over een dijk van een stem beschikt die erg krachtig overkomt. Zij kan met gemak de nummers dragen en naar een hoger niveau tillen. Haar stem klinkt in het middenbereik het best. Eve’s Fall lijkt dat zelf ook te beseffen en maakt daar optimaal gebruik van door ook de andere instrumenten de ruimte te geven waar het de arrangementen aangaat.

Eve’s Fall presenteert zich als pop-georienteerde metal-band. Als ze daarmee bedoelen dat ze graag hits willen scoren, denk ik dat de verwachtingen bijgesteld mogen worden. Wanneer ze er echter mee bedoelen dat de muziek een breed (ook niet-metal) publiek aan kan spreken zonder te klinken als mainstream en consessies te doen aan de smaak van de gemiddelde huppelkut die op zaterdag naar de disco gaat dan slaan ze de spijker op de kop. De composities zitten niet al te moeilijk in elkaar, maar worden ook niet saai. Soms duurt het even voordat de melodieën beklijven. Voordeel daarvan is dat degene die de moeite neemt om vaker te luisteren, beloond wordt met een erg mooie cd.

Eve’s Fall tekent zelf voor de productie in samenwerking met Dave Schinkel die ook het mixen en masteren op zich heeft genomen en Len van de Laak die bijdroeg aan de arrangementen. Voor allen een dik compliment want hier is vakwerk afgeleverd. Alle instrumenten zijn duidelijk te onderscheiden en de sound klinkt helder en toch heavy. Gastbijdragen zijn er van Ad Sluijter (ex-Epica) op Her Absence en Long Forgotten. In de piano-ballade A Touch Of Fate komt even de naam Evanescence bovendrijven en wordt daarnaast andermaal duidelijk dat Sharon den Adel een belangrijke invloed is geweest.

Voor liefhebbers van Within Temptation, Delain, Epica en After Forever is dit een aanrader en genoemde bands hebben er een geduchte concullega bij. Leg From Here On maar eens naast de debuut-cd’s van hen en je zult zien dat Eve’s Fall mee kan in dit rijtje.

Eve's Fall – From Here On

1. Her Absence
  2. No Compasion