Iggy & The Stooges – Ready To Die

Iggy & The Stooges – Ready To Die
Fat Possum Records, 2013

Ja. Je hebt het goed. Iggy & The Stooges is inderdaad de collaboratie van Iggy Pop himself en zijn voormalige band The Stooges (van vóór zijn solocarrière). Beiden teren inmiddels op een behoorlijke discografie als soloartiesten, tezamen is dit hun vijfde studioalbum.

Iggy is natuurlijk een legende, op zichzelf staand en met zijn begeleidingsband. De grootheid heeft diverse nummers geschreven die in zijn tijd instant classics waren en nu nog bij jong en oud bekend zijn. Zijn laatste twee albums als soloartiest waren geen echte knallers. De mineurgestemde jazzachtige chansons waren niet naar ieders gerief. Dat deze samenwerking weer leidde tot een album vol snerende rock wil echter niet zeggen dat de kwaliteit bergenhoog is. Lekker rebels nog steeds, volwassen is de band niet echt geworden. Vooral tekstueel is dit album geen hoogstand werkje, maar als je dat door de vingers kunt zien heb je wel een schijf vol swingende muziek. Het nummer Gun klinkt als een verbastering van een ZZ Top track maar geeft wel goed de sfeer weer van wat Iggy eerder deed. Het smoezelige Unfriendly World dat hierop volgt is een bijna akoestische ballade met een country-gevoel en had Lou Reed waarschijnlijk beter gepast. Titeltrack Ready To Die is vervolgens weer een echte rockplaat die erg stevig staat door het gitaarwerk en Iggy’s stem die hier even een stuk venijniger klinkt. Zo bevat de tracklist een redelijk afwisselende 35 minuten aan muziek. Toch ben ik bang dat fans van het eerste uur deze plaat vooral zullen luisteren omdat het Iggy Pop is, een icoon, niet omdat het album zo verschrikkelijk sterk is. Ook ik kan het niet ontkennen, het is voornamelijk Iggy’s welbekende stem die het hem doet voor mij.

Iggy Pop

Laatste voetnoot, origineel bandlid Ron Asheton overleed helaas vroegtijdig in 2009. The Stooges werd aangevuld met Mike Watt op de basgitaar, vandaar dat er niet helemaal sprake is van de originele line-up.

Iggy & The Stooges – Ready To Die

1. Burn
  2. Sex And Money