Dragged into Sunlight – WidowMaker

Dragged into Sunlight – WidowMaker
Prosthetic Records, 2012

Een plaatje van 2012 dat we niet binnen kregen maar een review verdient is deze van het Britse Dragged into Sunlight. Ze staan dit jaar op Incubate in Tilburg en daar is een reden voor.

Op WidowMaker vind je drie lange nummers terug. Het eerste is een kwartier durende intro met traag akoestisch gitaarspel, puur om de sfeer te zetten, een sfeer die meteen doorbroken wordt met slonzige en sludgerige doom metal in het tweede nummer, waarin ook een pak occulte old school death metal-vibes verpakt zitten. Het is lomp en smerig, met een post-metal melodieusiteit en opbouw. Dat laatste is zeker niet de bepalende factor, eerder een meerwaarde. Widowmaker klinkt dan ook eerder als een ondergrondse band die naar boven gehaald wordt door enthousiastelingen dan een band die de omgekeerde beweging maakt. Ze trekken zich ook weinig aan van wat kan en wat niet, zo is het door strijkers vergezelde middenstuk in Part II vergelijkbaar met A Forest of Stars, terwijl je andere stevige sludge-doom stukken eerder zou verwachten van een band op het Relapse Records-label. Het maakt Dragged into Sunlight in dit geval alleen maar interessanter, voor een groot stuk omdat het allemaal in elkaar past binnen eenzelfde kader, Widowmaker.

Een band met veel mogelijkheden, al was het maar omwille van de oerdegelijke songwritingskills. Echt een band die om het album zijn sound zou kunnen aanpassen en desondanks kan blijven scoren. Het geluid mag voor mij iets minder groezelig zijn en wat meer lo-fi necro uitdraaien, voor de rest geen klachten. De sludge map van me groeit gestaag met bands als deze.

Dragged into Sunlight

1. Part I
  2. Part II