I Klatus – Kether

I Klatus – Kether
Home Drawn Productions, 2013

I Klatus komt na het in 2008 uitgebrachte Surveillance And Worship weer met een nieuwe langspeler op de proppen. De band die bestaat uit ex-leden van Lair Of The Minotaur en Yakuza/ Indian, tevens het werk waarop ze bassist Tariq Ali nog eens eren. De man is in 2009 overleden.

De laaggestemde gitaren zetten vanaf opener John Of The Network meteen een acht minuten durende portie doom voor je neus. Enkel in het midden van het nummer is wat ruimte voor íets lichter gitaarwerk, voor het nummer afgesloten wordt in de stijl waarin het begon. De eerste minuut van het nummer Flailtank dat zich op plekje twee bevind klinkt nog als lelijke punk, opgenomen in de oefenruimte, om vervolgens drie-en-een-halve minuut elektronische geluiden met daar doorheen gemixte duistere spoken word-samples op je los te laten. Vanaf hier gaat het even verder in dezelfde lijn. Meer elektronica, maar uiteraard ook nog de zware dronende gitaarpartijtjes.

Midden op het album vinden we drie tracks op rij die tezamen best één geheel hadden kunnen vormen. Model Prisoner Interlude plus Model Prisoner Revolt en Portals (Under The Lake). Machtige composities met een heerlijk donker sfeertje, spacende geluidjes en repeterend gitaarwerk. In het meer dan tien minuten durende Portals wordt ook de zanglijn weer opgepikt met haatvol klinkende vocalen. Een schijf vol duistere doom, maar niet de funeral-variant. De tracks worden helaas ook wat zwakker naarmate het einde nadert. De synthesizerklanken en atmosferische ruimtegeluidjes zijn in ieder geval een toegevoegde waarde en het geheel heeft ook nog een lekkere undergroundvibe.

I Klatus - Kether

1. John Of The Network
  2. Flailtank