Nasty – Love?

Nasty – Love?
BDHW Records, 2013

De hardcorebands waar ik fan van ben zijn op twee handen te tellen. Ex-collega Ben Corin leerde me er een aantal kennen waarvan 90% meteen naar de vuilnisbak verwezen werd. De overgebleven 10% bestaat uit namen die vooral met zogenaamde beatdown hardcore geassocieerd worden, zoals Betrayal, Six Ft Ditch, Cold Hard Truth, First Blood en dit Belgisch/Duitse Nasty. Nasty is gewoon brutaal blaffend keetschoppen. Je afreageren. Nasty is powertraining.

Ook op Love? moet het eruit. Fake Smile, met Tito van Surge of Fury (was ik vergeten in het rijtje te zetten in de inleiding trouwens) knalt langs alle kanten weg. Vette basdrums en een pak kinetische energie met opgefokte hooks en blaffende zangers, inclusief kleverig refrein. Scheisse, nog zo’n nummer, dat iets onderdoet aan brutaliteit, ondanks het Duitse taalgebruik (eigenlijk net omwille van het Duitse taalgebruik zelfs). zelfs inclusief slomo-moshpit-moment duurt dit nummer amper tweeënhalve minuut, dat geldt voor bijna alle nummers op Love? trouwens. Begrijpelijk aangezien zowat iedereen uitgeput is na de pits bij Nasty, maar daardoor eindigt de plaat wel na iets meer dan 20 minuten. Kan niet natuurlijk.

Terug naar de muziek. Look At Me And Fuck You, zalig nummer, een mooi voorbeeld van beatdown, mijn favoriet van dit album (check dat Cannibal Corpse-gitaarriedeltje na 60 seconden). De passage op het einde van het nummer (vanaf 1.30) mag zowat eindeloos herhaald worden.
Nog iets te melden? Ja, Craig van Evergreen Terrace doet mee op het titelnummer, voor wie het weten wil. Maakt mij weinig uit. Qua breedte en stoerheid zit het volledig goed, volgende keer meer lengte graag (waar hebben we dat nog gehoord…). De (a-)politiek boodschappen kunnen mij ook gestolen worden. Het geeft maar aan hoe sterk het muzikaal is, gezien de score.

love

1. Intro – Hell On Earth
  2. Fake Smile