Abysmal Grief – Feretri

Abysmal Grief – Feretri

Horror Records, 2013

De, door dood en crypten gefascineerde, Italianen van Abysmal Grief vonden het weer tijd voor een langspeler, wij ook met de release van Misfortune die alweer vier jaar achter ons ligt. Niet dat de band helemaal stil heeft gezeten want in de voorbije jaren wisten ze er toch nog twee EP’s uit te persen. Met Feretri (Italiaans voor doodskist) wordt ook het aantal langspelers nu met vijftig procent verhoogd.

Aan de stijl is niet al te veel gesleuteld, we vinden eigenlijk alle vertrouwde elementen van Abysmal Grief weer terug, oftewel horroreske doom met een overdosis aan keys en een wat theatrale en vrij typische zang. De liefhebbers kunnen bij deze dus overgaan tot aanschaf, die weten weer wat ze krijgen. Maar de rest, tja, dit moet wel een beetje in je straatje liggen. Bij tijd en wijle is het allemaal net wat teveel van het goede, net teveel theater in de zang, net teveel keyboard hoewel de invloed hiervan ten opzichte van eerdere releases wel wat terug geschroefd is in dominantie. De gitaren lijken wat duisterder geworden en elk nummer geeft je het gevoel dat je ‘s nachts op een kerkhof rondloopt waar de doden elk moment kunnen herrijzen onder de bezwerende stem van Labes C. Necrothytus die hier meer dan ooit varieert in zijn vocale stijl. Die genoemde punten zijn wat mij betreft verbeteringen in de stijl die deze heren tot in de puntjes beheersen. De nummers die het beste uitpakken zijn de drie langere, Lords Of The Funerals, Hidden In The Graveyard en het slotstuk The Gaze Of The Owl. Hierop ligt het tempo ook lekker laag en werkt het nogal hypnotiserend wat de sfeer ten goede komt.

Al met al, ondanks mijn eerder genoemde kanttekeningen, is het best wel weer een fijn plaatje geworden waarvoor je met een lekker foute Italiaanse b/c of d-horrorfilm op de achtergrond wel in de stemming kunt zijn. Of je woont aangrenzend aan een filmisch kerkhof, dan ligt dit album onafgebroken zijn rondjes te draaien.

AG cover

1. Lords Of The Funerals
  2. Hidden In The Graveyard