Black Oath – Ov Qliphoth And Darkness

Black Oath – Ov Qliphoth And Darkness

I Hate Records, 2013

De Italianen van Black Oath zijn, twee jaar na debuutalbum The Third Of Aeon, terug met het album Ov Qliphoth And Darkness. De vorige plaat is mij in ieder geval prima bevallen en mijn verwachtingen zijn dan ook vrij hoog gespannen. Een goede tweede afleveren valt toch vaak niet mee.

Black Oath weet echter gelijk vanaf de instrumentale opener, welke naadloos overgaat in het eerste volledige nummer …For His Coming, gelijk weer te overtuigen. De riffs haken gelijk lekker vast in je schedel en drijven de songs lekker mid-tempo voort. Natuurlijk komen we hier en daar wat snellere stukken tegen zoals bijvoorbeeld Witch Night Curse. De bas stelt zichzelf volledig in dienst van de nummers en wordt nergens echt frivool. Hetzelfde kan gezegd worden van de ritmesectie, een degelijke en solide basis. Waar op het vorige album de keys nog wel eens wat op de voorgrond traden, wat niet bij iedereen even goed viel, zijn ze nu meer ondersteunend geworden. De sfeer wordt hiermee gezet zonder de overhand te krijgen en de sfeer is gelijk ook het sterkste punt van het album. Duister en occult, zoals we van deze heren gewend zijn, met ook ruimte voor af en toe een heerlijke solo. De zanger weet zijn teksten binnen zijn mogelijkheden en beperkingen heel overtuigend te brengen ondanks dat je wel kan horen dat hij niet de sterkste vocalist is.

Zo weten de heren binnen het meer traditionele (horror)doom metal-genre wederom met een sterke plaat te komen zonder overigens te verbazen, wat eerlijk gezegd ook wel heel erg moeilijk is hiermee, vandaag de dag. Toch hebben de liefhebbers hier weer een meer dan degelijke plaat aan.

Black Oath

1. Esbat (Lamiae Sinagoge Pt. 2)
  2. …For His Coming