Leprous – Coal

Leprous – Coal
InsideOut Music, 2013

De begeleidingsband van Ihsahn zijn. Leprous kreeg die eer toegewezen, maar dat de Noren gemakkelijk op eigen benen kunnen staan bewijzen ze met Coal. Het vorige album genaamd Bilateral was een zeer kleurrijke plaat die echt alle kanten opging. De toon van Coal is een stuk duisterder en melancholischer. Aan Foe heeft de luisteraar gelijk een behoorlijke kluif. Al hortend en stotend gaat Leprous door de eerste minuten heen en er worden behoorlijk wat koortjes op je afgevuurd. Samen met Contaminate Me is dit het drukste nummer van het album. Daar waar herhalende structuren amper te vinden waren op Bilateral zijn ze hier juist heel belangrijk. Passages worden behoorlijk uitgesmeerd en er worden steeds kleine details toegevoegd. De dynamiek van Leprous is dus heel anders geworden.

Degene die bij Bilateral al bekend waren met Leprous zal het opvallen wat voor een enorme progressie Einar Solberg als zanger heeft gemaakt. Hij klinkt veel gepassioneerder dan op Bilateral. Zonder probleem gaat Solberg naar falsetto en vooral op The Cloak maakt hij enorm veel indruk. Leprous zet hier een ijzersterke popsong neer met zware accenten van de gitaren, het is het rustigste nummer van Coal. Als je echt wil weten waar Leprous voor staat moet je naar Chronic luisteren. Einar Solberg klinkt hier als Devin Townsend, een artiest die je sowieso erg goed terughoort in de muziek van deze Scandinaviërs. Progressieve metal met een gevoel voor avontuur. Zo gooit Leprous na een Muse-achtig pianostuk gemakkelijk een metalpassage in zijn nummers. De schreeuwen worden niet door Solberg gedaan, die neemt Ihsahn voor zijn rekening.

Ihsahn is ook de producer van dit album en daar krijgt hij complimenten voor. Het album heeft een erg helder geluid zonder dat het klinisch wordt. Na zeven vrij rustige nummers wordt er afgesloten met Contaminate Me. Dit is echt een metalnummer in de eerste minuten met hele zware riffs maar in het midden van het nummer wordt alles even stopgezet en waaiert het nummer uit in violen, een solerende drummer en een steeds intenser schreeuwende Ihsahn. Het is een rare manier om hiermee een melancholisch en vooral gestructureerd album als Coal af te sluiten. Op zichzelf staand is het een heel sterk nummer, maar in het geheel werkt het niet. Dit is een van mijn weinige punten van kritiek op Coal. Voor de rest is het namelijk een zeer sterk album waar liefhebbers van Pain Of Salvation en de eerder genoemde Devin Townsend sowieso achter aan moeten gaan.

Leprous – Coal

1. Foe
  2. Chronic