Abnormal Thought Patterns – Manipulation Under Anesthesia

Lifeforce Records, 2013

Abnormal Thought Patterns, dat moet een verwijzing naar Individual Thought Patterns van Death zijn. In het gitaarspel hoor je niet echt veel invloeden van Chuck Schuldiner, deze Amerikanen spelen namelijk instrumentale, progressieve metal. De leden van de band gaan al een tijdje mee in de muziekwereld, ze hebben onder andere in Zero Hour gespeeld. Manipulation Under Anesthesia is het debuutalbum van deze band na een EP die werd uitgebracht in 2011.

Het album opent met een lang stuk genaamd Velocity and Acceleration dat verdeeld is in vier stukken. Bij het eerste gedeelte was ik even bang dat we te maken gingen krijgen met een album vol gitaartechnieken zonder enige lijn in de composities. De shreds en sweeps vliegen je namelijk om de oren in de eerste minuut. Daarna gaat de muziek gelukkig in een melodieuze richting verder. De baspartijen zijn werkelijk waar fenomenaal, Troy Tipton soleert er flink op los. Er wordt echt een zweverige sfeer neergezet die me doet denken aan bands als Cynic. Er zit dan ook behoorlijk wat fusion in de muziek van Abnormal Thought Patterns. Op Calculating Patterns wordt de metal namelijk helemaal weggelaten en krijgen we een jazz/fusionstuk te horen dat zo door Pat Metheny gespeeld kan worden. Het is een mooi rustpunt na een spervuur van noten.

Dat heb je namelijk nodig want bij het zeven minuten durende Harmonic Oscillators wordt er weer zeer technisch gemusiceerd. Wanneer dat gebeurt vind ik de muziek juist minder interessant worden. Dit euvel komt vaker voor over de gehele linie. Memorabele melodielijnen of herkenbare thema’s zijn moeilijk te vinden. Het is dan ook een verademing dat in Electric Sun 2.0. een thema uit Velocity And Acceleration terug komt. Concluderend kan ik zeggen dat het eerste gedeelte van Manipulation Under Anesthesia erg sterk is maar daarna slaat bij mij de verveling toe. Mensen die houden van flink wat shred in hun gitaarwerk zullen het waarschijnlijk wel goed kunnen vinden met Abnormal Thought Patterns.

Abnormal Thought Patterns - Manipulation Under Anesthesia

1. Velocity and Acceleration Movement 5
  2. Velocity and Acceleration Movement 6