Six Reasons To Kill – We Are Ghosts

Six Reasons To Kill – We Are Ghosts
Massacre Records, 2013

Ik weet niet echt hoe het komt dat Six Reasons To Kill mij in het verleden ontgaan is, want dit is echt iets wat in mijn collectie zou moeten staan. Dit Duitse vijftal maakt in de eerste plaats deathcore, maar op We Are Ghosts zijn zoveel meer invloeden te vinden.

Opener The Damned zet de toon voor de rest van de plaat, en het eerste dat opvalt zijn de raspende vocalen en snedige gitaren. De breakdowns maken deze plaat tot een loodzware knaller en hier en daar een onverwachte thrashy riff (Betrayer) zal menig paar wenkbrauwen doen fronsen. De melodieën zijn over het algemeen lekker toegankelijk en hapklaar zonder echt generiek over te komen, of nodeloos uitgesponnen te worden. Het touw dat al deze lapjes naadloos aan elkaar naait zijn de statische riffs onder leiding van een vordomd lekker staaltje drumwerk. Inked Inside bevat een clean refrein dat zorgt voor de meezingfactor, en opvolger God Of The Dead staat daar lijnrecht tegenover door zijn death metal-karakter in combinatie met de moordend zware breakdowns en onheilspellende melodie. Het schitterende Betrayer dat opent met een ijskoude thrashriff eindigt in een instrumentale postmetalmelodie met een majestueus, theatraal karakter. Alle invloeden samen geven een geheel met weinig samenhang, maar dit wordt goedgemaakt door mooie overgangen tussen de verschillende passages, waardoor er niets echt geforceerd overkomt.

Samengevat kan worden gezegd dat dit een hamerharde plaat is die mag aangeraden worden aan iedereen die core-muziek wel weet te pruimen, en niet vies is van wat heen en weer springen tussen verschillende genres. Six Reasons To Kill heeft bij deze een plaats in mijn collectie veroverd.

Six Reasons To Kill - We Are Ghosts

1. The Damned
  2. We Are Ghosts