PowerWorld – Cybersteria

PowerWorld – Cybersteria
SPV, 2013

En de prijs voor de meest afgezaagde combinatie van bandnaam en albumtitel gaat naar… De duitsers van PowerWorld. Hun nieuwste album krijgt de niet zo veelbelovende titel Cybersteria mee, waarmee een verwoede poging wordt gedaan om de woorden cyber en histeria samen te voegen. Volgens de biografie, die qua lengte trouwens menig boek van Charles Dickens het nakijken geeft, heeft dit iets te maken met het dystopische George Orwell-thema waar dit album blijkbaar over gaat. Goh, waar hebben we dat eerder gehoord?

Oké, dus het concept achter dit derde opus van deze Duitse melodische power-metallers stelt weinig voor, maar misschien weten ze op muzikaal vlak nog het een en ander goed te maken? Verrassend genoeg lijkt dit initieel nog redelijk het geval. De zang van Michael Bormann luistert lekker weg en wordt op de juiste plekken kort afgewisseld door wat growls, de productie is niet opmerkelijk maar ook zeker niet vervelend om naar te luisteren, en de gitaren hebben die lekker old-school marshall-vibe die bij het genre hoort.

Na een paar nummers begint de verveling er echter wel in te zetten. De nummers lijken zoveel op elkaar dat ik uit begin te kijken naar een nummer als Am I Digital? simpelweg omdat deze slechts 47 seconden duurt en daardoor wel voor iets van afwisseling moet zorgen. Het blijkt slechts om een intro te gaan van het volgende nummer dat blijkbaar belangrijk interessant genoeg was om zijn eigen track op het album te krijgen. Op het nummer Black Ash krijgen we dan nog de verplichte harmonisch-mineur oosterse vibe die natuurlijk ook niet kan ontbreken op een power metal-album. Er is eigenlijk maar één woord dat precies beschrijft wat er mis is met dit album: het is gewoon te “cheesy”. Ach, ik had het op het moment dat ik de cover zag al kunnen weten natuurlijk.

PowerWorld - Cybersteria

1. Children of the Universe
  2. Slave to the Powerworld