Terror – Live by the Code

Terror – Live by the Code
Century Media Records, 2013

Terror blijft groeien en is één van de toppers in de hardcore-wereld van tegenwoordig. Niet alleen hardcore-fans kicken er op, ook metalheads vinden het prima muziek. Het feit dat de band zijn plaats heeft op Century Media moge daar een duidelijk teken van zijn. Keepers of the Faith, hun vorige album, ken ik niet. Mijn ervaringen gaan terug naar Always the Hard Way en vooral naar hun debuut One with the Underdogs. De nieuwe schijf is nummer zes in de rij.

Vriendschap, respect, integriteit, trots, eer, waarheid… Terror raakt er niet over uitgeraasd. Live by the Code staat weer bol van het zelfvertrouwen, de overtuigende kracht en de weerzin tegen staats- en statussymbolen laait weer hoog op, resulterend in enkele fijne en complexloze nummers. Het naar Pro-Pain riekende metalcore-geweld van Not Impressed tot de halve punkrock/hardcore-hymne Cold Thruth. Een mengeling tussen traditie en entertainment krijg je in het oppeppende I’m Only Stronger en het agressieve titelnummer met de nodige temporiseringen. Het snelle (bijna thrashende) The Good Die Young gaat er ook makkelijk in, iets te makkelijk eigenlijk. Dankzij de hard in de mix staande vocalen die bijzonder goed te volgen zijn (waar veel metalbands genadeloos in falen). Mijn twee favoriete nummers bevinden zich in het laatste deel van de plaat: het Hatebreed-achtige Hard Lessons (de titel alleen…) en Nothing in your Head (lekker afgeven op een ander).

Opnieuw een lekkere Terror-plaat die net iets anders is dan anders, opnieuw enkele krakers bevat en vooral aanstekelijk je lont in de fik zet. Ik mis dan wel diepgang en enkele uitgewerkte nummers (geen enkele track haalt de drieminutengrens), maar aan de andere kant ben ik blij met een metaalklank-hardcoreplaat die ook thuis lekker klinkt in plaats van enkel voor het podium. Jippie.

terror - LBTC

1. The Most High
  2. Not Impressed