Fallujah – Nomadic

Fallujah – Nomadic
Unique Leader Records, 2013

In de Iraakse stad Fallujah wil je echt niet wonen. Een schietpartijtje meer of minder is ginds zo normaal als een file: niemand weet waarom het er is, maar men schikt zich ernaar. In San Francisco grijpt men vooral naar het geweer als iemand een file veroorzaakt, dat zou nog eens een idee zijn voor ons fileprobleem! Sinds 2007 heeft die Amerikaanse stad alleszins ook een Fallujah, dat twee jaar na zijn debuutalbum een ep afgeschoten heeft.

Die komt behoorlijk innovatief voor de dag. Hoofdzakelijk is het technische death metal met wat logge deathcoreslagen, maar tussen alle melodieuze doolhoven en drumdoses kapselen ze vervreemdende rustpunten in. Glazige vervormde zentonen, die iets hebben van een zingende zaag, ontroostbare synthscapes en daarover poliritmische drukdoenerij met afgeknotte gitaarslagen. In het ambiente misbaksel Silent mag je dat laatste zelfs wegdenken. Als de synths gaan liggen neemt een langgerekte lead de achtergrond over en spuit de andere gitaar de voorgrond vol hyperkinetische technische salvo’s over abrupte blast- en basdrumraamwerken. Het ligt vol melodieuze lagen, die als zenuwschichten door, onder en langs elkaar krioelen. Een bloeddorstige donderkeel en vlezige scream moet de momenten kiezen dat het niet overvol zit.

Het fascineert wel, we hebben echt vaak geluisterd. De op een epische sample en in het ijle oplossend gitaareffect drijvende gravity blast op het einde is het meest geniale. Voor de rest ruikt het naar elitair showmanship van superonderlegde muzikanten, die weinig rekening houden met “het nummer”.

Tracklisting
Fallujah-Nomadic

1. The Dead Sea