Xenosis – Of Chaos And Turmoil

Xenosis – Of Chaos And Turmoil
Wormhole Death Records, 2013

Het duurde even voor ik deze cd doorhad. Britse ‘nieuwkomers’ van Xenosis, voorheen Ex Infernis, kregen op het Wormhole Death-label de kans hun debuutalbum uit te brengen. Het kostte me dus meer luisterbeurten dan ik gemiddeld nodig heb en vanavond, bij de laatste sessie, begin ik deze plaat wat meer te waarderen.

Een schijf met duidelijke plus- en minpunten. Openingstrack, gelijknamig aan het album, schotelt ons een zeer herkenbare pot old school death metal voor. Met een thrash-insteek van de ritmesectie en een sound van vóór de tijd dat de brutale tak van de scene ontstond. Maar, Xenosis is een progressieve deathmetalband. Dus het blijft niet bij het rechttoe rechtaan-gehak. Na grofweg twee minuten van het eerste nummer knalt er al een bassolo in die met recht doet denken aan Primus en het South Park Theme. Verder is het nummer niet denderend afwisselend al sluit het met een semi-akoestische passage, het echte progressieve volgt later. Luister bijvoorbeeld de intro van het derde nummer maar, die met elektronica en akoestisch snarengepluk begint. Verderop in dit nummer komt het plukken aan de basgitaarsnaren ook weer even in de spotlights.

Minpunt vind ik persoonlijk dat er gedurende het album veel riffs voorbij komen waarvan je denkt; ‘die heb ik eerder gehoord bij die en die band’. Het progressieve gedeelte beperkt zich tot minimale inzet van jazzritmes en variatie in de drumpatronen, het merendeel komt vanuit de elektronicahoek en het akoestisch spelen. Uiteraard is de death metal wel vele malen melodischer dan de ‘standaard’ in het genre en dat maakt enkele nummers van deze plaat een welkome afwisseling. Pluspunten dus ook, daar zich machtige gitaarpassages afspelen die je zo nu en dan even flink verrassen.

Xenosis - Of Chaos And Turmoil

1. Of Chaos And Turmoil
  2. Building Seven