Mechanical God Creation – Artifact Of Annihilation

Wormhole Death, 2013

Lang zag het er echt slecht uit. De heet onthaalde debuutplaat Cell XXIII had Europa aan hun voeten moeten leggen. In plaats daarvan bleven de optredens uit en stapte zowel de drummer als gitarist op. Niemand is onvervangbaar en dus zetten ze door. Het op allerlei filosofische uiteenzettingen over “overgemechaniseerde menselijke beschaving” geïnspireerde Artefact Der Uitroeiing introduceert de nieuwe bezetting en het kan niet anders of dat laat sporen na.

Waren de Italianen voorheen een groovy deathmetalversie van Arch Enemy, dan zijn ze nu een technische variant van hun Zweedse bezettingsgenoten. Ketting na ketting slaan ze rinkelende arpeggio’s en frivole loopjeskrullen omheen kortstondige opstoten van mootjeshakkende blasts en virulente basdrums. De groovy hakimplantaten voorkomen dat de riffconstructies té druk worden en geven tracks als Illusions of Nomos Of The Earth een brutaler karakter. Want dat dreigt het door al die fijnbesnaarde melodieuze krabbenpootjes wel eens te verliezen. Te meer omdat de baarmoederrasp van mooie Lucy een stuk natureller en daardoor ‘geloofwaardiger vrouwelijk’ (kan dat?) klinkt, alleen haar diepere grunts kregen een hoorbare bassboost.

Mechanical God Creation is nu dus een technische melodic deathmetalband en ook dat gaat ze uitstekend af. De balans tussen hoogdravende melodieuze artefacten en kolderieke uitroeidynamiek is vernuftig. Een zuivere, transparante productie en het thematische concept maken het product alleen maar mooier. Bevestiging door verandering: het is een gedurfde, maar geslaagde zet!

Tracklisting
Mechanical God Creation - Artifact Of Annihilation

1. Pyramidion