Lacrimas Profundere – Antiadore

Lacrimas Profundere – Antiadore
Napalm Records, 2013

Er zijn niet veel bands die gothic brengen en kunnen zeggen dat ze al twintig jaar lang meedraaien. Lacrimas Profundere heeft dan wel wat metamorfoses ondergaan, maar de band staat er nog steeds en bewijst dat dit jaar ook met de tiende full-length Antiadore.

De kunst binnen dit genre bestaat er vooral in om de gulden middenweg te bewandelen. Bij velen klinkt het ofwel te emo, ofwel veel te ééntonig en zonder gevoel. Op dat gebied hebben deze Duitsers zeker de juiste insteek gevonden na al die tijd. Goed, dit blijft gothic die op het merendeel van de songs op erg herkenbare wijze blijft doorrocken, maar het gebeurt wel catchy, verzorgd en met voldoende afwerking en opbouw. Dat kan soms met iet of wat meer industrial energie en schwung, zoals op Deny For Now, maar de nadruk blijft liggen op het herhalende patroon van goed verzorgde gothic rock met beheerste vocalen en een semi-popperig kantje. Tracks als All For Nothing of Still In Need werpen dan weer het licht op die gevoeligere kant van de Duitsers, maar zonder dat het ergens echt overdreven emotioneel klinkt, buiten misschien op Head Held High of A Sigh die me wat te slapjes overkomen.

Deze Duitsers spelen hun succesformule dus ten volle uit op Antiadore. Niet al te veel verrassingen, maar wel een plaat die emotioneel, beheerst en melodieus verfijnd is opdat het allemaal makkelijk naar binnen gaat. Ik kan van enkele songs genieten en ben continu enthousiast als er weer even een kalmer gevoelsmoment of ruigere swingfase aanbreekt, maar toch valt de band erg gauw terug op haar eigen basis. Er wordt dus niet te veel buiten de lijntjes gekleurd, maar het eindportret mag er zeker zijn.

Lacrimas Profundere - Antiadore

1. My Release In Pain
  2. Antiadore