Axamenta – Incognation

Axamenta – Incognation
Eigen beheer (2004)

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe drietrack promo van Axamenta heerscht. Ik heb heel even gevreesd dat de band uiteen zou vallen na een aantal wissels in de line-up, maar niets is minder waar. De drie nummers die Axamenta ons op ‘Incognation’ voorschotelt, zijn simpelweg de beste die de band ooit uitbracht. Nu was hun vorige plaat, ‘Codex Barathri’, al geen mis ding, ‘Incognation’ overtreft die volledig.

Mijn grootste kritiek op het oudere werk was dat de band de nummers zo vol propte dat het af en toe moeilijk was om er duidelijk herkenningspunten te ontdekken. De band moet zo ongeveer hetzelfde gedacht hebben, want alle drie de nummers op ‘Incognation’ zijn prima pakkend en herkenbaar zonder hun volle sound te verliezen. Nog steeds maken de vijf heren een melodieuze soort metal die nog het meeste raakvlakken vertoont met epische black-metal, echter zonder te vervallen in de mierzoete kaksound die we tegenwoordig over ons heen krijgen. Vergelijkingen maken is altijd gevaarlijk, maar misschien dat een opgefokte versie van Dimmu Borgir of Old Man’s Child een houvast biedt. Let wel, dit zijn maar vage vergelijkingen, Axamenta heeft absoluut een eigen geluid.

Verder moet toch ook even het geniale artwork vermelden. Dit ding mag dan wel in eigen beheer zijn uitgebracht, het artwork is echt van hoog niveau. Weg zijn de trollen, draken en andere creaturen van de vorige releases. In plaats daarvan lijkt het artwork te zijn opgebouwd rond de teksten. ‘Demons shelter Within’ gaat over Sir William Blake (de Britse dichter, tekenaar, schilder en graveur naar ik vermoed), ‘The Midnight Grotesque’ handelt over Atlantis en waarover hekkensluiter ‘Ravager 1.6.6.3.’ gaat heb ik werkelijk geen flauw idee. Een kleine internet-queeste maakt me in dat opzicht ook niet veel wijzer.

Concluderend kan ik stellen dat Axamenta zichzelf heeft overtroffen met deze promo en ik hoop dan ook dat minstens een aantal labels de nodige interesse tonen. Aan de muziek zal het in ieder geval niet liggen, want die heerscht!

Axamenta - Incognation
Tracks:

1. Demons shelter Within