Claymords – Scum of the Earth

Claymords – Scum of the Earth
Wormhole Death, 2013

Het tweede album van Claymords is een feit. De Noren zagen in 1993 het levenslicht. In 1998 kwam …More Sombre Than Life uit in de vorm van een EP en niet veel laten besloten ze uit elkaar te gaan. In 2009 ging het vlammetje echter weer aan en dat resulteerde in Theories Written Black. Inmiddels is Kenneth Mellum (ex-Myrkgrav, Blodsgard) toegevoegd aan de line-up en brengt men via Wormhole Death Scum of the Earth uit.

Een lastige plaat is het geworden. Hier en daar komen de Noorse roots bovendrijven in de vorm van een blackmetalpassage (Method of Lies), dan weer lijkt het wel op een screamo-aangelegenheid omwille van de vocalen van Nils Ivar Martila. Die laatste factor vind ik niet bepaald om over naar huis te schrijven. Het past overigens ook niet bij het vrij doffe totaalgeluid dat de band op deze plaat presenteert. Op King of Death, King of All krijg je dan weer groove metal, terwijl opener Crawling zonder het bestaan van Slayer nooit zo had geklonken. Gevarieerd is dit dus zeer zeker. Het is alleen jammer dat er niet echt te spreken valt van een écht album. Soms heb ik het idee dat dit een compilatieplaat is van verschillende bands die binnen een uiteenlopend spectrum van het metalgenre fungeren. Niet de bedoeling lijkt me.

Leuk om te luisteren, dat zeker. Musiceren kunnen ze wel degelijk. Goede grooves, strakke ritmesectie, aardig riffwerk (Insanity Inc.) en vette, zwartgallige passages (Art 3 – Her Jealousy). Dit mist alleen eenheid en dat komt het geheel logischerwijs niet bepaald ten goede.

Claymords - Scum of the Earth

1. Crawling
  2. Scum of the Earth