Twins Crew – The Northern Crusade

Twins Crew – The Northern Crusade
Scarlet Records, 2013

Er is een dunne lijn tussen origineel zijn en het gebruik van te veel invloeden. Het eerste lukt maar weinig bands, het tweede zien we vaker en leidt vaak tot negatieve reacties. Immers: niemand zit te wachten op de zoveelste kopie van een band.

Het is daarom knap dat het Twins Crew is gelukt om invloeden van Helloween, Hammerfall en Iron Maiden torenhoog in de muziek te verwerken en toch met een erg goede cd op de proppen te komen die op haar manier toch heel eigen en authentiek klinkt. Wat daarbij helpt is een moddervette productie die heavy en toch transparant klinkt. Alle instrumenten zijn goed van elkaar te onderscheiden en de stem (die vooral in de hoge uithalen aan Helloween doet denken) ligt lekker in de mix.

De songs zitten goed in elkaar, zijn prima van opbouw en Twins Crew haalt het optimale uit de bezetting met twee gitaristen door het arrangement van elk nummer verrassend te houden. Zoals gezegd klinkt het nergens origineel. Het duidelijkst komt dit naar voren in afsluiter Angels Fall wat zo van een van de laatste platen van Iron Maiden afkomstig lijkt te zijn. In de solo’s klinkt regelmatig Yngwee Malmsteen door maar ook dat is niet storend, gezien het hoge niveau.

Hoe slecht kan je als band zijn als je wordt vergeleken met bovenstaande bands en dan ook nog kan tippen aan hun niveau? Nou, niet dus. The Northern Crusade is gewoon een erg goede heavy-/powermetalplaat geworden. Het feit dat het moeilijk is een favoriet nummer aan te duiden mag in dit opzicht als tekenend gezien worden, al doen Loud And Proud en de daaropvolgende ballade Under The Morning Star een goede poging. Twins Crew zet zich middels deze tweede volledige cd met twee benen midden in de scene.

Twins Crew - The Northern Crusade

1. Last Crusader
  2. Blade