Battlecross – War of Will

Battlecross – War of Will
Metal Blade, 2013

Battlecross maakte een lekkere indruk op me met zijn Pursuit of Honor en leek de Amerikaanse bruggenbouwer te gaan worden tussen Gothenburg en NWOAHM. Fris en flitsend gitaarwerk, snelle melodeath/neothrash, fijne nummers. Er werd een grote campagne opgestart en zowat iedereen kreeg de video van het titelnummer op een gegeven moment wel eens te zien. Nu zijn we twee jaar verder en de vraag dient zich aan of de lijn doorgetrokken wordt of niet.

Neen. Battlecross was niet van plan om in herhaling te vallen. De Scandinavische invloeden zijn grotendeels geëlimineerd ten voordele van NWOAHM. Geen uiterst viriele solo’s meer bijvoorbeeld, geen frivole uitjes meer, geen Children of Bodom/Dark Tranquillity meer. De venijnige scherpte is grotendeels ingenomen door brutere metalelementen met typisch Amerikaanse op- en neergaande grooves. De gemiddelde snelheid ligt lager op War of Will dan voorheen het geval was, hetgeen samen met de toenaderingspogingen richting core zorgt voor een lagere X-factor. De solo’s zijn nog steeds technisch subliem bij momenten doch sfeerloos. Er zijn ook een aantal progressieve passages (Flesh & Bones), ook zij brengen niet genoeg sfeer. Het Scandinavische kader is verdwenen en zo is de frisse wind eigenlijk gaan liggen. Resultaat is een snel spelende (naar Amerikaanse normen) NWOAHM-band met veel speltechniek en behendigheid die zich duidelijk meer richt op een live-publiek dan op mensen die liever met de koptelefoon op genieten van galopperende moderne melodeath met iets van atmosfeer of een gevoelsmatigheid die blijft hangen.

Battlecross  200

1. Force Fed Lies
  2. Flesh & Bone