Clandestine Blaze – Harmony of Struggle

Clandestine Blaze – Harmony of Struggle
Northern Heritage Records, 2013

Het is weer enige tijd geleden dat we van het soloproject van deze man iets hoorden. Mikko Aspa heeft het uiteraard druk met onder andere Deathspell Omega, maar de man in kwestie had toch nog wat tijd om ons te overladen met wat ruw materiaal van Clandestine Blaze. Deze nieuwe heet Harmony of Struggle en het concept is menig luisteraar wel bekend: oud en vuil, waarbij de kwaliteit van de sound zeker niet prioritair is.

Een nostalgisch tripje dus, waarbij je qua afwerking nog steeds mag denken richting Bathory met drums die veel te fel doorkomen en met songs die behoorlijk wat symfonische voeding meekrijgen. De man slaagt er wel nog steeds in om die combo met zijn oldschool Darkthrone-gitaarpartijen en zanglijnen behoorlijk wat duisternis mee te geven, al kan de vraag zeker eens gesteld worden of dit nog enige meerwaarde heeft vandaag. Krakende, repetitieve partijen, maar wel met een zekere verdieping in het muzikaal weefsel. Zo komen songs als Face of Granite en Wings of The Archangel verdraaid goed uit de verf voor wie houdt van de échte duisternis van begin jaren ’90, maar het diepste punt bereikt de man vooral op het erg knappe Autumn of Blood and Steel.

De Finse man staat anno 2013 dus nog steeds garant voor de intensiteit en de rauwkost die begin jaren ’90 in Scandinavië geleverd werd. Fans van het gouden oude halen deze nieuwe in huis, het zal al lang geen verrassing meer zijn wat erop zal staan. Voor wie nog steeds kan genieten van die oude gitaarsound, wazige vocalen en overheersende drumpatronen.

Clandestine Blaze - Harmony of Struggle

1. Memento Mori
  2. White Corpse