Unkind – Pelon Juuret

Unkind – Pelon Juuret
Relapse, 2013

Black metal en punk/hardcore lijken tegenpolen van elkaar maar steeds meer bands gaan de twee stijlen combineren. Het Belgische Oathbreaker weet het op een sublieme manier uit te voeren en ook het Amerikaanse All Pigs Must Die heeft er een handje van. In Finland vinden we een duistere hardcoreband die luistert naar de naam Unkind en met Pelon Juuret zijn ze aan hun tweede album gekomen.

Vanaf het begin wordt er gelijk een spervuur van d-beats op je afgestuurd, deze band heeft dan ook behoorlijk wat crust in zijn muziek zitten. Het drumwerk is zonder al te veel poespas maar de gitaarpartijen zijn een stuk gelaagder. Hier hoor je de invloeden van black metal door het akkoordenwerk wat zeer duister en onheilspellend aanvoelt. De vocalen zijn in het Fins geschreeuwd.

Unkind gooit vaak de rem erin waardoor de muziek richting doom gaat. Op Viallinen klinken de vocalen giftiger en het wordt allemaal een stuk naargeestiger, dit zijn mijn favoriete momenten van Pelon Juuret. Ook worden de composities verrijkt met onconventionele instrumenten. De afsluiter Saattokotti is sowieso een vreemde eend in de bijt. Dit is namelijk ambient met een banjostuk dat erg melancholisch aanvoelt.

Pelon Juuret laat een breed palet horen. De band kan de beuk er goed in gooien maar ook het gaspedaal loslaten of juist helemaal uit de metal stappen. Muzikaal is alles dik in orde maar toch mis ik iets extra’s waardoor ik echt overtuigd word. Liefhebbers van hardcore met een duistere kant kunnen Unkind zeker eens gaan opzoeken.

Unkind - Pelon Juuret

1. Pelon Juuret
  2. Vihan Lapset