Edenbridge – The Bonding

Edenbridge – The Bonding

SPV, 2013

De achtste plaat van het geesteskind Edenbridge van gitarist en componist Lanvall is er eentje om door een ringetje te halen. Ondersteund door een orkest dat gelukkig niet al te nadrukkelijk aanwezig is brengen de Oostenrijkers bombastische female fronted power metal van de bovenste plank. The Bonding heet het kleinood en zal de liefhebber niet teleurstellen.

Ondanks dat de band voor financiële steun een beroep heeft moeten doen op fans en andere sponsoren is het eindresultaat uitermate geslaagd. Niet enkel heeft Edenbridge een heus orkest ingehuurd, er zijn verschillende studio’s in en buiten Oostenrijk aangedaan om zo’n krachtig mogelijk geluid te krijgen, heeft ons aller Robby Valentine (Over And Over Again, weet je nog?) de koorzang op de juiste wijze in de muziek weten te verweven, is het geheel gemixed in de studio van Karl Groom (Threshold) en is een en ander gemastered in de gerenommeerde Finnvox Studio in Finland.

Muzikaal is er weinig nieuws onder de zon. De composities zijn degelijk, de zanglijnen van zangeres Sabine liggen makkelijk in het gehoor en de nummers verschillen onderling voldoende van elkaar om een klein uur te boeien. Bijzonder fraai, en hoogtepunt van The Bonding, is het afsluitende titelnummer waarop Erik Martensson van de Zweeds AOR-band W.E.T. een duet met Edelsbacher aangaat. Naast dit hoogtepunt valt mij de invloed van Karl Groom op, met name in de krachtige riffs in combinatie met het drumwerk. Edenbridge doet in die situaties denken aan een bombastische variant van Threshold met een vrouwelijke zanger.

Liefhebbers van het genre in het algemeen en Edenbridge in het bijzonder kunnen The Bonding met een gerust gemoed aanschaffen. De Oostenrijkers kunnen met deze plaat met een gerust hart in een adem worden genoemd met acts als Kamelot of de gehypete Nederlandse acts als Delain of Epica waar Edenbridge absoluut niet voor onder doet. In een genre dat niet per se de mijne is is The Bonding in 2013 een van de toppers.

edenb

1. Mystic River
  2. Alight A New Tomorrow