Hacride – Back To Where You’ve Never Been

Indie Recordings, 2013

Er is een speciaal plekje in mijn hart gereserveerd voor bands die een genre als metal op een toegankelijke manier weten te brengen zonder aan authenticiteit te verliezen. Ik ken genoeg mensen die naar metal willen luisteren maar nooit echt verder zijn gekomen dan bands als Disturbed, Stone Sour of (god behoede) Nickelback, simpelweg omdat ze zich er verder nooit in verdiept hebben. Ik ben altijd op zoek naar artiesten die de weg naar de minder commerciële muziek wat kunnen versoepelen zonder meteen in het diepe te moeten duiken. Met Hacride lijkt het erop dat ik er weer eentje aan dit lijstje kan toevoegen.

Back to Where You’ve Never Been is alweer het vierde album van dit Franse viertal, maar tot voor kort waren ze voor mij compleet onbekend. Ik was bovendien redelijk verrast toen ik de nationaliteit van de bandleden ontdekte aangezien de muziek mij in eerste instantie nogal Amerikaans overkwam. De half-geschreeuwde vocalen die toch een vleugje van toonhoogte behouden zijn iets wat ik tot nu toe bij weinig Europese bands tegen ben gekomen, maar passen perfect bij de muziek die de band maakt. Een mix van verschillende stijlen van progressieve death tot hakkerige djent-riffs tot meer doom-achtige stukken, maar alles met een bepaalde toegankelijkheid gebracht. Als een kok die een scheutje kokosmelk in het gerecht giet om het wat minder pittig te maken weet Hacride zijn nummers zo te brengen dat het allemaal net wat makkelijker te behappen is voor mensen die niet dagelijks met deze materie in aanmerking komen.

Natuurlijk heeft dit voor de wat ervarenere luisteraar een zeker nadeel en dat is dat het na een tijdje misschien wat gaat vervelen. Gelukkig is het album zelf veelzijdig genoeg om tijdens een luisterbeurt de luisteraar te verassen en zorgen de pakkende refreinen ervoor dat je elke keer toch weer met een grijns op je gezicht mee zit te knikken. Voor fans voor bands als Insomnium of Mygrain, of juist voor mensen die ook een keer wat anders willen proberen: een absolute aanrader.

Hacride - Back To Where You've Never Been

1. Introversion
  2. Strive Ever To More