Steel City – Now It’s Time

Steel City – Now It’s Time
Logic(il)logic, 2013

Als licht autistische senior in dit selecte schrijversgezelschap heb ik soms wat moeite met alle “nieuwe” genre kwalificaties. Al die post-van-alles-en-nog-wat, crossover-hutspotjes en vooral termen als alternative en/of modern metal, ik kan er niet zoveel mee. Belangrijker dan alle vakjes waarin men de muziek probeert te proppen is voor mij toch echt de kwaliteit van het geheel. Voor mij hoeft het niet anders als anderen te zijn, als het maar gewoon lekker klinkt. De Italiaanse band Steel City wordt door de PR-mensen omschreven als een alternative/modern metalband die een crossover moet zijn tussen de classic heavy metal, modern metal en hardcore. Dat je het weet. Now It’s Time is de titel van het debuutalbum van deze jongens en hoe ze het ook mogen noemen, verder dan de kwalificatie ‘matig’ kom ik niet.

Het eerste dat opvalt is dat de kwaliteit van de vocalen nogal te wensen overlaat en dat wordt nog eens benadrukt door een, wat mij betreft, vrij zwakke productie. Het instrumentale werk is wat simpel, maar de nummers zitten leuk in elkaar en zijn aardig afwisselend in tempo en sfeer. Het geheel klinkt wat blikkerig en soms heb ik het idee dat het gewoon nog niet helemaal af was toen het op cd werd gezet. Erg modern is het afwisselen van cleane vocalen met core en scream al heel lang niet meer en wat je daar nu mee moet als je als zanger op alle drie de vlakken niet zo sterk klinkt, weet ik ook niet. Voor mezelf had ik het maar bij die cleane zang gehouden, want die klinkt nog het best. Maar ja, dan kom je samen met de wat simpele instrumentatie toch niet verder als een stukje luisterbare melodic metal.

Je zal begrijpen uit bovenstaande dat ik niet echt onder de indruk ben van het debuut van Steel City. De poging om met de productie zo dicht mogelijk bij een live optreden te komen is lovenswaardig, maar zorgt in dit geval wel voor een wat tegenvallende geluidskwaliteit. Met afwisseling en songwriting meegerekend kom ik tot een krappe voldoende voor Now It’s Time en wellicht dat er ook in Nederland wel liefhebbers voor te vinden zijn. Mijn cd-speler gaat ie niet echt vaak meer vullen, vrees ik.

steel city

1. Intro
  2. Now It’s Time