Trials – In The Shadows Of Swords

Trials – In The Shadows Of Swords
Eigen Beheer, 2013

Had je met zo’n albumtitel voor een ridderlijk heldenepos aan power metal gevreesd, wees dan gerust, dat is het allerminst. De tweede plaat van processen uit Illinois kreeg het verkoopsetiket moderne metal mee, maar laat eigenlijk vooral een jonge band met lef horen. Het was choquerend om te ontdekken dat ze nog niet getekend zijn.

Melodieuze neothrash is de rode draad die doorheen een smeltkroes aan metalen stijlen geweven zit. Uit de creatief riffende melothrash groeien bladnerffijne technische haarvaatjes die fris als ochtenddauw over scherpe drumlemmetten druppelen. Een van de weinige constanten is dat het dan steevast een beetje afvlakt in de emotionele metalcorerefreinen zoals je kent van Sonic Syndicate. Bij de snellere, thrashy songs gaat het daardoor onderuit, in de liederen die uit tragere afgeknotte djentritmes opgetrokken zijn passen ze wel. De zangmelodieën stralen overigens zelfvertrouwen uit, krijgen semicleane of screamovarianten en vullen de melodieuze ladingen sterk aan. Er is nog meer, want er passeren nog een paar zware, typische Gojira-riffs en –loopjes, die dankzij een pompeuze productie lekker modern uitbulken. Naast frivoliteit steken de melodieuze angels in andere nummers dan weer een vleugje zwaarmoedige melancholie, meestal in de tragere exemplaren. Opnieuw past de cleane zang daar een stuk beter dan bij de magistrale thrashraffinaderij Blueprints Of Metaphor, een waar rifffestijn is dat.

Trials onttrekt klei uit verschillende gronden en boetseert die tot een verrassende metalpot. De ene moment schiet die lijnrecht weg met messcherpe melodiecouperingen, het volgende zit je te walgen van het metalcore- of Sonic Syndicate-gehalte en nog later nemen progressief pingelende, opwellend bassende en tegentijds drummende passages gas terug. Variatie in tempo, mood, vocalen, stijl… in alles en ondanks dat er paar serieuze missers (Upon This Days) tussen zitten moet zelfs de grootste genrepurist durven toegeven dat dit zwaard organisch samengesmolten is en dringend uit de schaduw moet.

Tracklisting
Trials - In The Shadows Of Swords

1. Conjoined