Dark Buddha Rising – Dakhmandal

Dark Buddha Rising – Dakhmandal
Svart Records, 2013

Dark Buddha Rising is een Finse drone/doomband en met Dakhmandal is de band aan zijn vijfde album toe. Het gezelschap heeft bij Svart Records getekend, een label met een neus voor speciale muziek. Dit album bevat zes nummers en heeft een speelduur van 80 minuten. Het is duidelijk dat Dahkmandal een flinke zit is. D is een psychedelische opener die de sfeer van het album gelijk goed neerzet, het is wazig en mysterieus. Een echte structuur is er niet te vinden in dit nummer, Dark Buddha Rising jamt op hetzelfde thema voor 12 minuten. Dit nummer is instrumentaal, vanaf het tweede nummer krijgen we zang te horen.

Er is sprake van weinig vocalen maar als ze worden gebruikt zijn ze sfeerverhogend. Ze worden meer als een extra laag in de muziek gebruikt, dit is vooral het geval wanneer de zang richting throat singing gaat. In combinatie met de muziek die zeer repeterend is kan dit er voor zorgen dat je helemaal in de muziek gezogen wordt. Ook komen er vrij onconventionele keelklanken langs in de intensere gedeeltes. De drumpartijen vielen mij ook erg op. Ze zijn fluisterend, bijna jazzy op sommige momenten. In de rustigere stukken doet de sfeer van Dakhmandal me op sommige momenten sowieso denken aan oude jazzplaten, erg verfrissend voor drone/doom metal. Hetzelfde geldt voor het mooie gebruik van keyboards, ze zorgen voor nog wat meer diepte in de muziek.

H en N zijn echt de nummers met loodzware riffs die heel lang doorgaan. N komt na acht minuten ineens tot een climax met een compleet op hol geslagen orgel, een krijsende zanger en een groovende ritmesectie. Het is een welkome afwisseling in de voor de rest vrij koelbloedige muziek van deze Finnen. De repetitie gaat me namelijk als luisteraar op sommige momenten opbreken. Af en toe gaat de muziek geen richting op en dan lijkt het allemaal vrij lang te duren. Als je de muziek van bijvoorbeeld Ufomammut al te monotoon vindt zou ik niet aan Dark Buddha Rising beginnen. Liefhebbers van een band als Khanate kunnen dit zeker eens een keer gaan proberen. Dakhmandal is een sterk album dat op sommige momenten net iets te lang is.

Dark Buddha Rising - Dakhmandal

1. D
  2. K