Soul Of Steel – Journey To Infinity

Soul Of Steel – Journey To Infinity
Bakerteam Records, 2013

Ik krijg de laatste weken meer muziek uit Italië aangeleverd dan dat ik pasta weg kan eten. Soul Of Steel’s tweede album, nu onder Bakerteam Records is er daar ook weer ééntje van. De symfonische powermetallers jagen er weer twaalf nummers (en een akoestische versie) vol galopperende drums, semi powerballades en strakke gitaarsolo’s doorheen.

Met vijf tracks die over de negen minuten klokken, twee tracks die de tien overschrijden en éénmaal zelfs de elf minuten, plus het feit dat er naast de intro geen track onder de zes minuten zit mag dit wel een afwisselend album zijn geworden, anders wordt het een lange zit van bijna twee uur. Through The Gates Of Heaven begint in ieder geval krachtig, met opzwepende gitaren en drumfills, helaas met een wat zwakkere keyboardklank. Onder het galopgeweld van de drums en vlot tremolo gespeelde gitaren klinkt de stem van frontman Gianni wat kinderachtig (zeker bij de ingelaste dubbele zangpartijen, niet om aan te horen). Later in het nummer vermoed ik meerdere keren dat hij ook net naast de toonhoogte van de rest zit. Echter biedt het nummer wel genoeg afwisseling, uptempo stukken met fijne symfonieën afgewisseld met ballad-achtige passages. Uiteraard naar het einde toe een flitsende gitaarsolo, maar ook daar heb ik het idee dat er een noot gemist wordt. Een track als Shadow Of The Past begint ook lekker stevig, maar om de één of andere reden blijven de refreintjes wel eens storend dankzij Gianni. De gitaarsolo die de revue passeert is wel weer erg fijn. De nodige (piano)ballads komen ook nog langs, onder andere de track Neverland en The Fallen Angel. In Last Desire ligt het tempo wel laag, maar is de sound vol en krachtig, een klein epos op zichzelf.

Persoonlijk vind ik het album iets té lang. Twee uur niet langdradig invullen is een hele kunst. Ondanks de afwisseling in de nummers onderling blijft het wel veel uit hetzelfde vat getapte muziek. Ook afsluiter Last Desire in de akoestische versie is iets teveel van het goede en echt veel te zoetsappig, met andere woorden, geen zinvolle toevoeging aan het album. De muziek is solide opgebouwd, maar bestaat louter uit redelijk dezelfde structuren maar met een steeds net iets andere invulling.

Soul Of Steel - Journey To Infinity

1. Aeternum Tormentum
  2. Through The Gates Of Heaven