Echotime – Genuine

Echotime – Genuine
Logic(il)logic, 2013

Chemicus Daniel zit in een cel, diep verscholen in een woestijn. Hij weet nog niet wie hem daar opgesloten heeft. De reden kent hij wel. Hij heeft een molecuul uitgevonden, waarvan de extraordinaire effecten de wereld enorm zouden kunnen helpen, als het correct gebruikt wordt. Dat molecuul heet “Genuine”. Na jaren gevangenschap verschijnt er opeens een bizar, konijnachtig wezen in zijn cel. Emit heet het en het geeft Daniel de kans om zijn leven en dat van zijn thuismetropool Leadtown te redden. Want Leadtown is niet meer de plaats die het geweest is en Genuine heeft daar alles mee te maken.

Imposante orkestraties en cinematografische arrangementen trekken je door middel van echte auditieve scènes mee in het verhaal. Zonder denigrerend te willen klinken, heeft het een hoog Tom en Jerry-gehalte, een cartoon waar de orkestrale muziek echt niet minnetjes was. Een behoorlijk unieke metalbestuiving van industrial en prog gaat moeiteloos op in de soundtracks. De rijzige basdrumpilaren en verbrokkelende gitaarfundamenten kunnen zeker origineler, maar zij hebben nu eenmaal hun rol van agressor te vertolken tussen alle andere theatrale actiesequenties. Zo visualiseren de chemische oxidatie-electronics het chemische laboratorium, het soms betoverende, oppeppende en dan weer bitterzoete melodiefluweel bevatten de gemoedstoestanden van de personages en de klassieke bombast kan zo doorgaan voor de stedelijke architectuur. Een expressieve falsetto wekt de dialogen en monologen tot leven. Rasperig en rebels, zacht en terneergeslagen, langgerekt en parmantig… de coupletten, bruggen en refreinen doen het met bravoure.

Show Your Faces On Tv en diens brachiale pompriffs en kwantummechanische processoren springt er als nummer uit, maar je moet dit in zijn geheel zien. Hoewel het verhaal zich afspeelt in een ingebeelde wereld met fictieve personages, merk je vrij snel voor welke reële maatschappelijke fenomenen ze metafoor staan. Dat verwerken in een meeslepend kortverhaal is al straf en al je dat op de koop toe kan vertellen via een epische soundtrack vol eigen klassieke composities en die unieke combo van industrial en progressive metal; dan verdient deze Italiaanse debutant echt wel respect. Een creatief huzarenstukje is dit. De ontknoping? Lees beslist de songteksten eens door! Lexington is de politieke machthebber van miljoenenstad Leadtown, Velasco de legergeneraal en Magnus is een religieuze patriarch, dat moet je nog even weten vooraleer je eraan begint. Enjoy!

Echotime-Genuine

SCENE 1: The Key

1. In The Cage